Čo najviac pomôcť vodičom, znížiť tlak na nich a zároveň im ponúknuť najvyššiu možnú mieru pohodlia – toto boli hlavné úlohy dizajnérov pri vývoji kabíny novej generácie truckov MAN. Výsledkom je špičkový interiér, ktorý kombinuje moderné pracovisko a komfortný životný priestor.
„Nová generácia vozidiel MAN v sebe spája výbornú ergonómiu, jedinečnú funkčnosť a výrazný dizajn. Heslo Perfektné zladenie s vodičom vyjadruje našu vďačnosť najdôležitejšej súčasti logistického reťazca – šoférovi.“
Dr. Manuel Marx, vedúci celkového vývoja vozidiel v MAN Truck & Bus SE a Stephan Schütt, vedúci vývoja kabín a podvozkov v MAN Truck & Bus SE
Vodiči majú veľmi náročné zamestnanie: pracujú s technologicky vyspelými zariadeniami, musia spĺňať čoraz viac povinností, ktoré vyplývajú z legislatívy, často sú pod časovým tlakom a denno-denne čelia stresu v cestnej premávke. A okrem toho musia jazdiť aj maximálne hospodárne.
„Požiadavky, ktoré sa kladú na vodičov počas jazdy, sú vysoké. Pre nás to znamená, že sme sa snažili prácu za volantom trucku zjednodušiť, urobiť ju bezpečnejšou a v prostredí so zdokonalenou ergonómiou. Opäť sme vylepšili užívateľskú prívetivosť, lebo sme ešte viac sprehľadnili a štandardizovali ovládacie prvky a zároveň sme zvýšili intuitívnosť ovládania – vďaka ovládačom, ktoré sú ľahko na dosah. Pridali sme tiež asistenčné a bezpečnostné systémy,“ vysvetľuje Dr. Manuel Marx, vedúci celého vývoja vozidiel v spoločnosti MAN Truck & Bus SE, keď popisuje prístup k vývoju nových modelov.
Jeho kolega Stephan Schütt, vedúci vývoja kabín a podvozkov v MAN Truck & Bus SE, dodáva: “Pre mnohých vodičov je kabína zároveň miestom, kde po práci oddychujú. Takže sme chceli, aby sa tam cítili ako doma. Kabína ponúka viac priestoru, viac možností na odkladanie vecí, pohodlné postele, funkčné a zároveň príjemné osvetlenie a dobre premyslené ovládanie multimediálnych funkcií.“
Kokpit – skvelé miesto pre prácu
Dizajn pracoviska vodiča v novej generácii vozidiel MAN má dve horizontálne úrovne, vďaka čomu čítanie údajov a manipulovanie s ovládačmi je z ergonomického hľadiska ideálne. Všetky ovládacie prvky sú poruke a optimálne usporiadané – aby sa dali počas jazdy pohodlne dočiahnuť spoza volantu. Úpravou prešla pozícia každého spínača. V porovnaní s predchádzajúcimi modelovými radmi sú ovládacie prvky viac natočené k vodičovi, neobmedzujú však prechod do priestoru spolujazdca alebo do obytnej zóny. Všetky displeje, ktoré zobrazujú vizuálne informácie, sú teraz trochu ďalej od šoféra. Takáto architektúra umožňuje rýchlejšie striedavo zaostrovať zrak na blízke a vzdialené objekty – keď sa vodič čochvíľa pozrie na prístrojovú dosku a vzápätí uprie pohľad na cestu. Vďaka optimálnemu usporiadaniu kokpitu sa zobrazené informácie dajú vnímať rýchlejšie. Ocenia to najmä starší vodiči, ktorí už pociťujú, že blízke predmety vidia čoraz neostrejšie. Vodič sa tiež výrazne lepšie koncentruje na sledovanie dopravnej situácie, čo je prínosom pre bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky.
Jedným z prvkov, ktorý spoločnosť MAN kompletne nanovo vyvinula a zmenila jeho pozíciu, je ovládanie prevodovky MAN TipMatic s páčkovým prepínačom. Zmena prevodového stupňa i jazdného programu je tak ľahko na dosah vpravo pod volantom. Novou páčkou sa ovláda aj odľahčovacia brzda. Okrem toho hneď poruke – napravo vedľa hlavného displeja – sa nachádza aj spínač novej elektrickej parkovacej brzdy. Jeho veľkosť bola navrhnutá tak, aby sa dal jednoducho ovládať, dokonca aj v rukaviciach. Za určitých podmienok je pri prestávke možné automatické aktivovanie parkovacej brzdy a jej automatické uvoľnenie pri odjazde.
Optimalizovanie pracoviska vodiča podčiarkuje tiež nová filozofia obsluhy vozidla. Jej pozitívny dopad je najevidentnejší za jazdy – bez ohľadu na to, či cez deň alebo v noci. Jednotlivé tlačidlá a spínače sa dajú takpovediac vycítiť a poskytujú nezameniteľnú hmatovú spätnú väzbu. Vodiči si tiež môžu nastaviť tlačidlá rýchlej voľby tak, aby mali poruke tie funkcie, ktoré považujú za dôležité oni. Ovládanie je bezproblémové, aj keď má šofér rukavice. Ovládače a tlačidlá boli roztriedené do logických skupín, pričom najdôležitejšie a často používané funkcie sú umiestnené na nemenných pozíciách. Tento koncept usporiadania je identický naprieč celým produktovým portfóliom, takže vodiči sa rýchlo a ľahko zorientujú i vo vozidle z iného modelového radu.
Plne digitalizovaný prístrojový panel (voliteľný prvok) v novej generácii truckov MAN je maximálne prehľadný a ľahko čitateľný. Displej s uhlopriečkou 12,3 palca s vysokým rozlíšením, antireflexnou povrchovou úpravou a novou formou vizualizácie poskytuje vodičovi optimálnu mieru informácií. Na ľavej strane zobrazuje tachometer a na pravej otáčkomer, pričom obidva prístroje majú obvyklý dizajn. Medzi nimi je ďalší priestor na zobrazovanie jasne čitateľných upozornení, ktoré má šofér priamo pred sebou.
Centrálny displej zobrazuje informácie z asistenčných systémov vodiča formou trojrozmerného obrazu jeho vozidla a podľa potreby aj vozidiel vpredu alebo tých, čo ho práve predbiehajú. Ide o informácie, ktoré sú na displeji zobrazené neustále a posúvajú sa iba mierne doprava alebo doľava – v závislosti od druhej úrovne informácií, ktorá je otvorená. Variabilné upozornenia sa aktivujú cez multifunkčný volant. Vodič si prostredníctvom spínača umiestneného napravo pod volantom môže vyvolať aj dôležité nastavenia vozidla – tento ovládač poskytuje rýchly prístup k regulácii svetelného kužeľa z reflektorov a jasu displejov, k zobrazeniu najazdených kilometrov a systému čistenia skiel reflektorov.
Multifunkčný volant – pekne sedí v rukách
Centrálnym prvkom ovládania vozidla je naďalej multifunkčný volant, ktorý sme upravili tak, aby sa s ním optimálne zaobchádzalo. Pre komfortnejšie používanie sú multifunkčné tlačidlá zoskupené a tie, pri ktorých to bolo možné, už nemajú priradených viacero funkcií. Pri používaní tlačidiel je minimalizovaná nutnosť posúvať ruky, aby sa všetko dalo dosiahnuť bez habkania po volante. Vodič ľahko nahmatá aj ovládanie informačno-zábavného systému, ktoré je umiestnené na samostatnej pozícii. Vďaka ergonomickej hrúbke venca volant pekne sedí v rukách. Medzi opciami je k dispozícii aj kožená verzia so švíkmi v štýle bejzbalovej loptičky.
Výrazne väčší rozsah nastavenia umožňuje, aby si ideálnu polohu volantu mohli doladiť vodiči najrôznejších výšok a typov postavy. Výškovo je nastaviteľný v rozsahu 110 milimetrov a sklon sa dá upraviť v rozmedzí 20 až 55 stupňov, čo je podobné ako v osobnom aute. A, samozrejme, aby bolo možné do zaparkovaného vozidla jednoduchšie nastúpiť, dá sa aj kompletne preklopiť smerom k prístrojovej doske.
Mediálny systém MAN – informácie aj relaxovanie
Ďalšou zaujímavou technológiou v novej generácii vozidiel MAN je mediálny systém. Vo verzii Professional v sebe spája všetky prémiové funkcie moderného multimediálneho zariadenia. Má 12,3-palcový displej vysokej kvality s antireflexnou povrchovou úpravou a úžasným HD rozlíšením. V prvom rade umožňuje rýchle a spoľahlivé čítanie informácií za jazdy. V druhom rade počas prestávok plní funkciu plnohodnotného monitora pre zábavu. Môže tiež fungovať v duálnom móde, čo znamená, že na pravej strane dokáže zobrazovať doplňujúce informácie alebo obraz z dvoch kamier. Systém má aj prípravu na inštaláciu dvoch zadných kamier.
Okrem príjmu bežných i digitálnych rozhlasových staníc je tu viacero možností na pripojenie mobilných telefónov a tabletov – cez USB/AUX alebo Bluetooth®. To vodičom umožňuje prehrávať si aj vlastné súbory alebo streamovať hudbu prostredníctvom prepojenia MirrorLink. Majú tiež možnosť vybrať si z preddefinovaných zvukových profilov ako rock, pop, klasická hudba… ale, pravdaže, zvuk a jeho distribúcia sa dá vyladiť aj manuálne.
Vďaka možnosti integrovať telefóny s pripojením cez Bluetooth® a zabudovanému hands-free systému vodiči môžu za jazdy aj bezpečne telefonovať. Verzie systému Navigation Professional a Navigation Advanced tiež umožňujú pripojenie dvoch telefónov súčasne. Mediálny systém MAN si pamätá údaje uložené v mobilnom telefóne (kontakty, história hovorov a SMS správy) a tiež korešpondujúce funkcie. MAN ponúka i doplnok pre smartfóny – bezplatnú aplikáciu MAN Driver. Tá vodičom zjednodušuje každodennú prácu, pričom jednou z jej funkcií je diaľkové ovládanie mediálneho systému MAN. Vodiči môžu aplikáciu využiť na jednoduché ovládanie rádia zo sedadla spolujazdca či z postele počas prestávky alebo na prístup k audio súborom, resp. dátovým nosičom pripojeným k mediálnemu systému MAN.
Mediálny systém okrem rôznorodej ponuky pre relaxovanie pomáha vodičom jazdiť efektívne – a to vďaka navigačným funkciám špecifickým pre nákladnú dopravu. Patrí k nim ekologické navádzanie pre najhospodárnejšiu cestu do cieľa, voľba 2D alebo 3D zobrazenia, ďalej záujmové body, zapracovávanie aktuálnych informácií o doprave z internetu a navrhovanie alternatívnych trás v prípade dopravnej zápchy. Predinštalované je tiež rozhranie pre platformu digitálnych služieb – systém RIO. Aktualizácie navigačných máp sa dajú získať buď off-line počas návštevy v značkovom servise MAN alebo on-line. Tá druhá cesta je možná vďaka unikátnej architektúre elektroniky v nových vozidlách MAN. Hardvérový a softvérový systém otvorený dovnútra aj von, ktorý vyvinul a zrealizoval MAN, je zárukou jedinečnej miery prepojenosti. Aplikácie tretích strán a ich funkcie (pre nadstavby, telematiku a podobne) sa napríklad dajú integrovať do mediálneho systému MAN. Ďalším zdrojom pridanej hodnoty pre vodičov, ktorý ponúka nová generácia truckov MAN, je automatická konfigurácia preferencií prostredníctvom karty vodiča. Tá ukladá do profilu vodiča individuálne nastavenia, napríklad obľúbené rozhlasové stanice alebo ciele navigácie. Uložené predvoľby sa aktivujú okamžite po vložení karty vodiča do digitálneho tachografu.
MAN SmartSelect – najinovatívnejšia technológia ovládania infotainmentu
Nová generácia vozidiel využíva iba také ovládacie prvky, ktoré sú vhodné do špecifického prostredia nákladnej dopravy a súčasne sú zárukou intuitívneho používania – bez rozptyľovania vodiča a vo všetkých situáciách na ceste. Preto MAN v mediálnom systéme zámerne vynechal ovládanie cez dotykovú obrazovku. Pri dotykovom ovládaní totiž pohľad automaticky sleduje prst – a nie cestu. Okrem toho obrazovku treba umiestniť tam, kde sa dá ľahko dočiahnuť a to zhoršuje možnosť rýchleho zaostrenia zraku pri zmenách pohľadu do blízka a do diaľky. Použitie dotykovej obrazovky teda celkovo znamená, že vodiči sa na relatívne dlhý čas nepozerajú na cestu, čo znižuje bezpečnosť jazdy.
V novej kabíne sa vo forme systému MAN SmartSelect udomácnil špecificky pre trucky rozvinutý princíp ovládača, ktorý v sebe kombinuje funkcie stlačenia a otáčania vrátane dotykovej plochy, akú majú na klávesnici notebooky. Je umiestnený ergonomicky na ovládacom paneli v optimálnej výške vedľa sedadla vodiča. Hmatová spätná väzba, napríklad aretácia a miesto stlačenia, je prispôsobená tak, aby bolo zabezpečené správne vstupovanie do ponuky aj vtedy, keď vodič jazdí na nerovných povrchoch a odpružené sedadlo sa hýbe hore a dole. Opierka pre zápästie stabilizuje ruku manipulujúcu so zariadením a znižuje namáhanie ramena. Ak vodič chce počas prestávky prejsť na stranu spolujazdca, opierka sa dá vyklopiť dopredu nad ovládač MAN SmartSelect. Tento inteligentný koncept je momentálne v segmente úžitkových vozidiel jedinečný. Samozrejme, vodič má k dispozícii aj klasický ovládací panel s tlačidlami priameho prístupu k funkciám.
MAN SmartSelect ponúka intuitívne a rýchle použitie s minimálnym odvádzaním pozornosti vodiča od situácie na ceste a je ideálnym riešením ovládania mediálneho systému MAN.
MAN EasyControl – šikovne umiestnené ovládače
Zatvorenie posuvnej strechy, zapnutie bodových reflektorov alebo naštartovanie motora kvôli vyklopeniu korby – toto všetko sa teraz dá urobiť aj vtedy, keď sú dvere vodiča otvorené a vodič vystúpil. Praktické riešenie nazvané MAN EasyControl sa hodí napríklad pri vykladaní tovaru v rámci mestskej distribučnej dopravy alebo v núdzovej situácii, aby vodič mohol zvonka rýchlo zapnúť varovné svetlá. Skupina tlačidiel je integrovaná do vnútorného panelu vodičových dverí, jednotlivé tlačidlá majú identifikačné označenie a keby neboli v priamom zornom poli vodiča, to správne sa dá ľahko nahmatať. Sú umiestnené komfortne na dosah a tak, aby za jazdy boli chránené proti striekajúcej vode a špine.
V závislosti od typu používania vozidla si zákazník vyberie, či bude možné tlačidlám funkciu ľubovoľne priradiť – na prianie to urobí servisné centrum – alebo či uprednostní predkonfigurované nastavenia podľa typu pracovného nasadenia.
Sedadlo vodiča – ideálna a ergonomická pozícia za volantom
Sedadlo vodiča je miesto, kde šoféri každý deň strávia množstvo hodín. Preto musí poskytovať maximálne pohodlie a čo najväčšiu oporu namáhaným častiam tela. Novú generáciu sedadiel navrhli a vyvinuli priamo v spoločnosti MAN. Je to výsledok mnohých rozhovorov s vodičmi a tisícov testovacích kilometrov.
Kompletne nové sedadlá charakterizuje niekoľko nových vlastností. Pri vzduchom odpružených modeloch je napríklad integrovaná funkcia individuálneho nastavenia výšky bezpečnostného pásu, aby mal správnu a pohodlnú polohu bez ohľadu na výšku a typ postavy vodiča. Optimálne prispôsobenie polohy bezpečnostného pásu v kombinácii s napínačom totiž znižuje riziko zranenia v prípade nehody. Rozsah nastavovania sedadiel vodiča v pozdĺžnej osi sa zvýšil o 50 mm, vďaka čomu dosahuje 230 milimetrov z krajnej prednej po krajnú zadnú polohu. V zvislej osi má nastavenie rozsah 120 mm. Vodiči si tak môžu nájsť ideálnu výšku sedadla i vzdialenosť od volantu bez ohľadu na to, či sú malej alebo veľkej postavy.
Aby nastavovanie sedadla bolo úplne intuitívne, páčky majú rôzny tvar aj povrch, sú zoradené v logických skupinách a umiestnené tak, aby sa dali jednoducho dosiahnuť. Navyše exkluzívny dizajn značky MAN automaticky podporuje ergonomické a správne sedenie. Umožňuje to výber viacerých tuhostí peny v sedadlách a jej tvar špecifický pre MAN.
Najluxusnejší typ z ponuky novej generácie je vzduchom odpružené komfortné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou, možnosťou nastavenia v oblasti ramien a integrovanou opierkou hlavy. Poskytuje deväť levelov nastavenia zohľadňujúcich výšku a hmotnosť vodiča vrátane funkcie pamäte a rýchleho spustenia, vďaka ktorému je nastupovanie a vystupovanie jednoduchšie. Vertikálne tlmenie sa dá individuálne nastaviť v siedmich úrovniach alebo úplne zablokovať. V kabínach s posteľou je na patričných miestach zadnej strany sedadla štandardne integrovaná ochrana proti odieraniu.
Verzia s aktívnym klimatizovaním ochladzuje, vykuruje alebo suší povrchy sedadla a operadla, ktoré sú v kontakte s telom vodiča. Vzduch prúdi cez jemnú perforáciu na povrchu poťahu. Pocit, že sedadlo je suché a pohodlné, zvyšuje komfort vodiča pri práci za každej teploty. Najmä v zime, keď rýchla reakčná doba vyhrievania sedadla je zárukou, že príjemné teplo sa dostaví v krátkom čase.
Čalúnenie je dostupné aj v čiastočne koženej verzii: opierka hlavy, bočné panely a stred prednej časti sedadla sú vyrobené zo štýlovej, ale veľmi odolnej prírodnej kože. Stredné sekcie sú z vysokokvalitnej alcantary, a teda priedušné, antistatické a nespôsobujú alergiu. Je to nielen obzvlášť príjemný, ale aj odolný a nešmykľavý materiál. Textilné poťahy verzie Comfort sú vyrobené z velúrového materiálu výnimočne odolného voči odieraniu. Tento materiál vyniká zamatovou textúrou, ktorá je zárukou vysokej miery pohodlia. Textilné poťahy sedadla Standard sú vyrobené z kvalitnej plochej tkaniny. Poskytuje priľnavosť ako v športovom aute a je zárukou, že sa sedí pohodlne.
Všetky nové sedadlá dostali pečať kvality od nemeckej Aktion Gesunder Rücken e.V. (Kampaň za zdravé chrbty) a sú odporúčané ako obzvlášť vhodné produkty. Samozrejme, že celá paleta spĺňa požadované štandardy ECE a bezpečnostné predpisy.