MAN Truck & Bus ako jeden z prvých európskych výrobcov úžitkových vozidiel priviedol e-mobilitu na cesty a teraz spravil ďalší významný krok – spúšťa malosériovú produkciu plne elektrického distribučného trucku TGM 26.360 E LL. Vozidlo vyrába fabrika MAN v rakúskom meste Steyr.
MAN Truck & Bus spolu s deviatimi zákazníkmi, členmi rakúskeho konzorcia Rada pre udržateľnú logistiku, realizuje od jesene 2018 rozsiahle testovanie e-truckov v praxi. Každá z deviatich partnerských spoločností – Gebrüder Weiss, HOFER, Magna Steyr, METRO, Quehenberger Logistics, REWE, Schachinger Logistik, SPAR a Stieglbrauerei – prevádzkuje elektrické nákladné vozidlo MAN eTGM, čím už dnes prispieva k udržateľnej mobilite zajtrajška. Teraz MAN urobil ďalší krok na ceste k rozvozu tovarov bez emisií a spustil predaj eTGM z malosériovej výroby.
Model MAN eTGM spĺňa všetky hlavné požiadavky pre mestskú distribúciu v budúcnosti. Pri prevádzke neprodukuje emisie, jazdí ticho a ponúka dostatočné užitočné zaťaženie, aby zvládal úlohy typické pre tento segment dopravy. Elektrický truck pre stredne ťažkú a ťažkú dopravu môže byť konfigurovaný ako chladiarenské vozidlo alebo na prepravu vymeniteľných nadstavieb, resp. na rozvoz nápojov. Plne elektrický distribučný MAN eTGM je v ponuke ako trojnápravový podvozok 6×2-4 s riadenou a zdvíhateľnou vlečenou nápravou, so vzduchovým odpružením a s celkovou hmotnosťou vozidla 26 ton. Poháňa ho elektromotor s maximálnym výkonom 264 kW a najväčším krútiacim momentom 3100 Nm. Prídavné zariadenia ako posilňovač riadenia, vzduchový kompresor a klimatizácia sú ovládané elektricky a ich činnosť podľa aktuálnej potreby optimalizuje systém energetického manažmentu vozidla, a teda pracujú energeticky úsporne.
Energia vznikajúca pri brzdení sa rekuperuje: keď vozidlo spomaľuje alebo brzdí, kinetická energia sa mení na elektrickú a tá sa privádza späť do batérie. Táto technológia dokáže výrazne predĺžiť jazdný dosah trucku. Displej na prístrojovom paneli informuje vodiča o aktuálnej úrovni energie v batérii. Model eTGM využíva vysokovýkonné lítium-iónové batérie z produkcie Volkswagen Group, ktoré sú umiestnené pod kabínou nad prednou nápravou – tam, kde konvenčné vozidlá majú dieselovú pohonnú sústavu. Ďalšie batérie inštalovali konštruktéri na rám vozidla. Dojazd elektrického trucku MAN je až 200 kilometrov – v závislosti od typu pracovného nasadenia, klimatických podmienok a topografie.
Aby bol prechod na e-mobilitu čo najľahší, MAN poskytuje svojim zákazníkov podporu z tímu expertov, ktorí pomáhajú pri obstarávaní vozidla eTGM a ponúknu kompletné, na mieru šité poradenstvo – potrebné analýzy, konfiguráciu flotily a nabíjacej infraštruktúry aj energetický manažment – čiže všestranné, ekonomicky optimálne riešenie dopravy. Navyše vodičom je poskytnuté školenie zamerané špeciálne na vedenie plne elektrického trucku.