Spoločnosť MBM-GROUP a.s. si prevzala tri špičkové stavebné vozidlá, ktoré boli pôvodne súčasťou predvádzacej flotily MAN Trucknology RoadShow 2021. Vyznačujú sa mimoriadne výkonnými pohonnými sústavami a vysokou úrovňou výbavy.
Spoločnosť MBM-GROUP vznikla v roku 1997. Zo začiatku sa firma z Námestova venovala bytovej výstavbe, ale postupne sa pretransformovala do dnešnej podoby so špecifickým zameraním najmä na inžinierske stavby. Viac nám povedal Jaroslav Brontvaj, vedúci dopravy v MBM-GROUP: „Zhruba 80 % z našich aktivít tvorí výstavba ciest, infraštruktúry a špecialných stavieb so ženijnou technikou, ako sú dočasné mosty alebo pontóny. Tomu zodpovedá štruktúra nášho technického zázemia, v ktorom je asi 150 kusov stavebných strojov a nákladných vozidiel. Medzi inými prevádzkujeme aj vyše 20 truckov značky MAN – od ťahačov cez betonárske pumpy a rôzne stavbárske nadstavby až po zametacie vozidlá. Celá naša skupina v sezóne zamestnáva okolo 400 ľudí, priemerne máme 300 až 350 zamestnancov. Vodičov a strojníkov je 80.“
Teraz vozidlový park MBM-GROUP doplnila a omladila významná posila – tri stavebné trucky MAN, ktoré donedávna jazdili v mníchovskej predvádzacej flotile Trucknology RoadShow 2021. Z hľadiska výkonu motora medzi nimi vyniká trojnápravový ťahač návesov TGX 33.640 6×4 D38. Na našich cestách nevídať často takýchto silákov… „Išli sme aj do najťažšej triedy, pretože pravidelne prepravujeme po celej republike stavebné stroje, ktoré majú hmotnosť aj 50 ton a tento ťahač zvládne súpravu s celkovou hmotnosťou až 180 t,“ vysvetľuje presne cielený výber vozidla Jaroslav Brontvaj.
S ťahačom MAN najťažšieho kalibru bude jazdiť Miroslav Prisežnak, jeden z najstarších zamestnancov MBM-GROUP, ktorý má bohaté skúsenosti získané počas 30 rokov praxe za volantom nákladných vozidiel. „Jazdil som už so všeličím, ale ťahač s výkonom 640 koní som ešte nešoféroval. Jasné, že sa neho teším. Je pekný, nový, vyvoňaný… a hlavne silný. Pretože na ťahanie naloženého podvalníka potrebujete silný motor. Nechceme lietať, ale teraz používame štyristoosemdesiatku a tá, keď prídu kopce, sa so 70-tonovou súpravou trápi.“
Ďalšie dva prírastky najnovšej generácie sú trojstranné sklápače s pohonom 6×4 ako aj s pohonom všetkých kolies a drapákom na sypké hmoty. Disponujú teda náležitým potenciálom, aby zvládli najnáročnejšie stavebné práce, ktoré MBM-GROUP realizuje. Za zmienku určite stojí aj silná zostava najmodernejších asistenčných systémov, napríklad varovanie pred opustením jazdného pruhu, ACC tempomat, MAN EfficientCruise s funkciou MAN EfficientRoll, automatické ovládanie diaľkových svetiel a vozidlo TGS má aj dažďový snímač, svetlá do zákrut i ostrekovače reflektorov. Komfort vodičov pri práci podporuje multifunkčný volant s airbagom, vyhrievané sedadlo s bedrovou opierkou, prídavné kúrenie, automatická klimatizácia, chladiaci box i slnečná clona a multimediálny systém MAN Truck Media Advanced so systémom ICS (Interior Control System).
„Spoločnosť MBM GROUP mala už dlhšie záujem rozšíriť svoj vozidlový park o ďalšie vozidlá MAN. Keď sa uvoľnili predvádzacie trucky z mníchovskej centrály, ktoré splnili predstavy zákazníka a navyše boli v úplne plnej výbave, obratom sme ich zabezpečili pre nášho dlhoročného zákazníka. Ide skutočne o špičkovú technológiu v jednotlivých segmentoch. Navyše tieto tri vozidlá majú najazdených iba veľmi málo kilometrov – v rozmedzí 10 000 až 20 000 km. Takže hoci pochádzajú z ponuky jazdených vozidiel MAN TopUsed, sú prakticky ako nové,“ doplnil informácie predajca Tibor Škultéty. Súčasťou kontraktu sú aj servisné zmluvy, vďaka ktorým bude mať zákazník zabezpečené rovnaké služby a priebežnú údržbu/servis za paušálny poplatok – tak ako ponúka MAN pri nových vozidlách.
Technické parametre vozidiel
MAN TGM 18.320 4×4 BB – kabína CC, motor D0836 Euro 6d s výkonom 235 kW/320 k, maximálny krútiaci moment 1250 Nm, automatizovaná prevodovka MAN TipMatic 12.12 OD s režimami jazdy Efficiency, Off-road a Manoeuvre. Uzávierky predného/zadného diferenciálu, stály prevod i = 4,33, rázvor 3900 mm. Objem palivovej nádrže 150 litrov, 35-litrová nádrž na AdBlue. Trojstranná vyklápacia nadstavba KH Kipper (rozmery 4000 x 2420 x 600 mm), hydraulický žeriav HYVA. Celková hmotnosť vozidla 18 000 kg, užitočné zaťaženie 7420 kg.
MAN TGS 33.510 6×4 BL – kabína NN, motor D2676 Euro 6d s výkonom 375 kW/510 k, maximálny krútiaci moment 2600 Nm, automatizovaná prevodovka MAN TipMatic 12.28 OD s režimami jazdy Efficiency, Off-road a Manoeuvre. Uzávierky predného/zadného diferenciálu, stály prevod i = 4,00, rázvor 3250/1400 mm. Objem palivovej nádrže 310 litrov, 60-litrová nádrž na AdBlue. Trojstranná vyklápacia nadstavba KH Kipper (rozmery 4500 x 2410 x 800 mm), hydraulický nakladací žeriav HFM. Celková hmotnosť vozidla 33 000 kg, užitočné zaťaženie 17 235 kg.
MAN TGX 33.640 6X4 BLS – elektricky sklápateľná kabína XXL s koženým čalúnením sedadiel, motor D3876 Euro 6d s výkonom 471 kW/640 k, maximálny krútiaci moment 3000 Nm, automatizovaná prevodovka MAN TipMatic 12.30 OD Profi s retardérom. Uzávierka zadného diferenciálu, stály prevod i = 4,33, rázvor 3290/1420 mm. Dvojokruhová hydraulika pre ovládanie návesu a ďalšie prvky pre ťažkú dopravu. Objem palivových nádrží 620/460 litrov, 85-litrová nádrž na AdBlue. Pohotovostná hmotnosť vozidla 11 300 kg, maximálna celková hmotnosť súpravy 180 ton.