Nová generácia vozidiel MAN s upraveným podvozkom je reakciou výrobcu na rastúci záujem o ťažké nakladacie žeriavy na medzinárodných trhoch. Kľúčovým konštrukčným prvkom je nová 10-tonová predná náprava pre veľké zaťaženie.
Dopyt po vozidlách s vysokovýkonným nakladacím žeriavom pre manipuláciu s ťažkými bremenami nepretržite rastie. Hydraulické žeriavy namontované na podvozkoch nákladných vozidiel vykonávajú čoraz viac úloh, na ktoré sa predtým používali veľké mobilné žeriavy. Truck so žeriavom je kompaktnejší a dokáže sa presúvať z jedného staveniska na druhé flexibilnejšie i rýchlejšie. Spoločnosť MAN dodáva trojnápravové a štvornápravové verzie podvozkov z radu TGS a TGX so špeciálnou výbavou pre špecifické priemyselné odvetvia. A pre tieto šasi najnovšie ponúka nepoháňanú prednú nápravu s maximálnym zaťažením 10 ton namiesto predošlých 9 t. Tým sa zvýši užitočné zaťaženie pre rameno žeriava a zväčší sa pracovná oblasť veľkých nakladacích žeriavov pred kabínou vozidla. Dosahy a nosnosť nakladacích žeriavov, ktoré sú zložené za kabínou vozidla, rastú.
Žeriav s kapacitou zdvihu 10 ton, ktorý je na snímkach, prichádza v týchto dňoch na trh. Rozložený a naplno vysunutý dosiahne až do výšky cca 29 metrov. Vtedy ho možno zaťažiť nákladom do 650 kg, čo je ekvivalent 13 vriec cementu. Pre porovnanie: podobný nakladací žeriav namontovaný na podvozku MAN TGX so štandardnou 9-tonovou prednou nápravou by poskytol výšku zdvihu 25 m, teda na úroveň 9. poschodia výškovej budovy. S novým variantom šasi dosiahne porovnateľný žeriav na 10. poschodie. A pokiaľ ide o kapacitu zdvihu, žeriav na predchádzajúcom podvozku dokázal do výšky 9. podlažia zdvihnúť iba 8,5 vriec cementu, čiže okolo 420 kg, pričom jeho maximálna nosnosť zhruba 6,2 tony je tiež podstatne nižšia.
Príklady využitia v stavebníctve a komunálnych službách
Ak na stavenisku treba namontovať nosníky strešnej konštrukcie, používajú sa ťažké nakladacie žeriavy. Úzka prístupová cesta a obmedzené priestory na nastavenie podpier neumožňujú optimálne umiestniť vozidlo, preto treba vykonať prácu nad kabínou, a to znamená obmedzenie použiteľnej nosnosti aj dosah žeriavu. V takýchto prípadoch 10-tonová predná náprava umožňuje použiť väčšie nakladacie žeriavy s vyššou nosnosťou. Pri montáži strešnej konštrukcie môže žeriav spredu zdvihnúť ťažšie bremená alebo dosiahnuť ďalej.
Veľká nosnosť prednej nápravy hrá dôležitú úlohu aj v iných odvetviach. Vozidlá na zimnú údržbu ciest majú na prednej montážnej doske pripevnenú ťažkú snehovú radlicu alebo snehovú frézu. V niektorých krajinách, napríklad v Holandsku, sa povolená celková hmotnosť vozidla vypočíta zo súčtu celkových zaťažení všetkých náprav. Takže štvornápravový sklápač s dvoma 10-tonovými prednými nápravami má o dve tony väčšie užitočné zaťaženie, čo je veľká výhoda pre dopravcu z hľadiska množstva prepraveného materiálu.
Špecifické konštrukcie podvozkov MAN TGS a TGX
Nová predná náprava s nosnosťou 10 ton odpružená listovými pružinami je k dispozícii pre podvozky MAN TGS a MAN TGX v konfigurácii 6×4 a 8×4 so všetkými verziami kabíny. Paleta zahŕňa podvozky s normálnou alebo strednou výškou a pri týchto aplikáciách MAN upravuje aj ďalšie konštrukčné prvky. Podľa preferencií zákazníka a technických požiadaviek výrobcu žeriava robustnejší rám (hrúbka materiálu 9,5 mm) a prídavné oceľové dosky na ráme zvyšujú tuhosť aj užitočné zaťaženie šasi.
Keďže namontovanie bočných podpier pre bezpečnú prevádzku žeriavu si vyžaduje na ráme patričný priestor, výfukový systém, nádrže na palivo i AdBlue, resp. zásobník na stlačený vzduch a schránku na batérie možno v prípade potreby premiestniť už na výrobnej linke. Aby sa dala namontovať prídavná predná podpera, ponúka MAN montážnu dosku kombinovanú s oceľovým nárazníkom. Výrobca nadstavby namontuje hydraulický valec podpery, ktorý smeruje priamo nadol. Tieto úpravy na mieru robí divízia MAN Individual. Výhodou je, že zákazník má pod jedným kontaktom v MAN zabezpečenú špecifickú prípravu vozidla pre dané odvetvie priemyslu a dostane certifikované vyhotovenie od MAN s plnou zárukou.