Profesionál každým cólom

Profesionál každým cólom

Profesionál každým cólom

 

„Je krásny, však?“ neskrýval nadšenie Peter Sármány, keď preberal jasnočervený štvornápravový sklápač MAN TGS so špičkovou konfiguráciou pohonu aj nadstavby. Majiteľ popradskej spoločnosti SAGWAN patrí k zákazníkom, ktorí si vzťah k značke vybudovali na vlastných pozitívnych skúsenostiach pokiaľ ide o kvalitu, výkonnosť, odolnosť i efektívnosť.

Fešák ťažkého kalibru má kolesá Alcoa z ľahkých zliatin a ďalšie doplnky exteriéru, napríklad slnečnú clonu či oranžové majáky.

„Toto je štvrté vozidlo MAN, ktoré prevádzkuje naša firma. Padlo mi do oka hneď, ako som ho zbadal v ponuke na stránke TopUsed. Presne takú zostavu som hľadal: pohon 8×6 so systémom Hydrodrive, výkonný motor a mimoriadne odolná korba. Ide o sklápač z flotily predvádzacích vozidiel MAN, má najazdených iba 31 000 kilometrov a keď som si pozrel kompletnú technickú dokumentáciu k nemu, bolo rozhodnuté.“

Mimochodom, Peter Sármány si pred rokom zhruba o takomto čase odviezol iný exkluzívny kúsok a ako prvý na Slovensku sa stal majiteľom ťahača „100 Years Edition“, špeciálneho modelu TGX 18.560 4X2 LLS s kabínou XLX, ktorý výrobca uviedol na trh pri príležitosti 100. výročia prvého nákladného automobilu MAN. Tentoraz berie sklápač, ale tiež elitnej triedy – vozidlový park firmy SAGWAN posilní MAN TGS 35.480 8x6H BL.

Klimatizovaná kabína veľkosti M sľubuje vodičovi veľkorysý priestor a výbava obstará nadštandardné pohodlie pri práci: komfortné vzduchom odpružené sedadlo vybavené bedrovou opierkou, lakťovými opierkami, vyhrievaním i ventilovaním, palubná doska High Line… Ale čo je ešte dôležitejšie, šoféra podporuje komplexná zostava prvkov aktívnej bezpečnosti a asistenčných systémov – od vyhrievaných vonkajších zrkadiel a svetiel do zákruty až po elektronickým brzdový systém MAN BrakeMatic, uzávierku zadného diferenciálu a inovatívny retardér MAN PriTarder®, ktorý v kombinácii s výkonnou motorovou brzdou EVBec dokáže pri nízkych rýchlostiach vyvinúť mohutný brzdný výkon až do 620 kW.

Motor Euro 6 so zdvihovým objemom 12 419 cm3 poskytuje výkon 353 kW (480 k), maximálny krútiaci moment 2300 Nm (2500 Nm s TopTorque) má vodič k dispozícii v širokom rozsahu otáčok 930 až 1400 min-1. Prevodovka je 16-stupňová manuálne ovládaná, stály prevod i = 4,00.

Podvozok je v konfigurácii 8x6H, teda so zapínateľným pohonom MAN HydroDrive v nábojoch kolies druhej riadenej nápravy. Táto technológia garantuje robustnému trucku vysokú úroveň trakcie aj v náročnom teréne pri plnom zaťažení, a na druhej strane hospodárnu prevádzku po cestách, kde sa HydroDrive pri rýchlosti nad 30 km/h automaticky vypne.

Sklápač s celkovou hmotnosťou 32 000 kg ponúka užitočné zaťaženie 17 730 kg. Výhodou je, že tandemová zadná náprava je odpružená vzduchovými vakmi, takže výborne kopíruje nerovnosti. Nadstavba Carnehl CMA/HS s vyklápaním dozadu vyhotovená z mimoriadne odolnej ocele Hardox 450 HB má rozmery 5450/2340/1460 mm (d/š/v) a objem 17 m3. „Okrem špičkového podvozka som chcel aj maximálne kvalitnú korbu. A toto je ideálna kombinácia, až mi je trocha ľúto, že bude pracovať v kameňolome…“ smeje sa majiteľ.  Firma SAGWAN totiž pôsobí v stavebníctve a špecializuje sa hlavne na prepravu kameniva z lomov a transport materiálu pri zemných prácach na stavbách ciest, diaľnic a tunelov.

Korba s vyklápaním dozadu má objem 17 m3.