PRÍRASTOK V KOMUNITE MAN

Nákladné vozidlá

PRÍRASTOK V KOMUNITE MAN

Zvolenská spoločnosť DKC, ktorá doposiaľ neprevádzkovala trucky značky MAN, sa pri obnove vozidlového parku rozhodla zakúpiť tri ťahače z modelového radu TGX. Zákazníka okrem iného oslovila kvalitná výbava, priestranná kabína a, samozrejme, priaznivá spotreba paliva.

Zvolenská spoločnosť DKC nepatrí medzi firmy, ktoré prevádzkujú vozidlá od viacerých výrobcov. Naopak – doposiaľ mala vo flotile iba jednu značku. Ale túto jar vedenie firmy po prvý raz zaradilo do vozidlového parku trucky MAN. To bol dôvod stretnúť sa s Ing. Kristiánom Chudým, obchodným manažérom DKC, aby vyhodnotil prvé skúsenosti s novými vozidlami.

„Nerobíme to každý rok, ale teraz v rámci obnovovania vozidlového parku sme sa rozhodli osloviť aj iné značky. Pri ťahači MAN nás najviac zaujala výbava spolu s priestorom v kabíne, veľmi dobrá je tiež pohonná sústava. Samozrejme, rozhodovala i priaznivá spotreba paliva a cena. Požičali sme si demo-vozidlo na test a vyskúšali sme ho na dvoch našich pravidelných trasách s dvoma vodičmi. Spätná väzba od šoférov bola dobrá. Celkove urobili cca 7000 km po cestách v Rakúsku, Nemecku aj Taliansku, pričom jazdili v rozmanitej topografii – kopce, diaľnice, regionálne komunikácie… Z troch ťahačov, ktoré berieme, má jeden výkon 500 koní a ďalšie dva sú s motorom 460 k. Sú to prvé vozidlá MAN za 25 rokov, čo naša firma funguje,“ hovorí Ing. Kristián Chudý.

Nové vozidlá MAN s logom zvolenského Dopravno-komerčného centra sú z modelového radu TGX s kabínou XLX vo verzii EfficientLine 3 s aeropaketom a ďalšou výbavou pre efektívnu prevádzku vrátane systému MAN EfficientCruise. Z voliteľných prvkov si zákazník objednal napr. xenónové hlavné svetlá a automatické stretávacie svetlá, ostrekovače svetlometov, automatické stierače s dažďovým senzorom, multifunkčný volant, pneumaticky odpružené komfortné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou s prispôsobením v oblasti ramien a vyhrievaním, automatickú klimatizáciu, prídavné kúrenie či rádio MAN Media Truck Advanced so 7-palcovým farebným displejom. Popri vysokom štandarde prvkov aktívnej bezpečnosti majú vodiči k dispozícii aj adaptívny tempomat najnovšej verzie s funkciou Stop & Go, geotempomat, GPS navigáciu i meranie zaťaženia na nápravy.

„Voľakedy sme sa pri konfiguráciách sústredili na čo najprijateľnejšiu cenu. Teraz, keď je nedostatok šoférov, sa snažíme dať chlapom okrem pravidelného platu a zamestnaneckých benefitov ešte nejaký bonus v podobe príplatkovej výbavy, napríklad prémiové sedadlo vodiča, anatomicky optimálne riešené lôžko, xenónové svetlá, 42-litrový chladiaci box pod lôžkom a podobne. Navyše šoférom nebránime, aby si svoj ťahač vyzdobili podľa vlastného vkusu. Viete, momentálne prevádzkujeme 45 vozidiel a každé je pridelené konkrétnemu vodičovi. Myslíme si, že je to tak správne – potom si ho viacej vážia, než keby autá chodili z ruky do ruky. A vidno to tiež pri predaji našich jazdených vozidiel – aj po deviatich-desiatich rokoch sú v dobrom stave,“ vysvetľuje filozofiu firmy obchodný manažér DKC. A dodáva: „Na tieto nové ťahače som mal vytipovaných troch vodičov – dvaja z nich už v minulosti jazdili s vozidlami MAN – a nemusel som ich presviedčať. Môžem povedať, že sa na tešili a aj iní naši vodiči sa prišli pozrieť na nové prírastky, vyliezli si do kabíny a porovnávali…“

Keďže každá značka má určité špecifiká, vedenie firmy objednalo pre vodičov aj tréning MAN ProfiDrive zmeraný na efektívnu prevádzku a maximálne využívanie potenciálu ťahačov TGX. Školeniam hospodárnej jazdy sa totiž v DKC venujú systematicky a dlhodobo. Súčasťou kontraktu na prvé vozidlá MAN je tiež servisná zmluva ComfortSuper + záruka mobility na 48 mesiacov, resp. balík služieb Comfort + záruka mobility na 72 mesiacov.

Vo zvolenskom regióne patrí spoločnosť DKC medzi väčších dopravcov. Na medzinárodnom trhu kamiónovej dopravy pôsobí od roku 1996 a hlavnou oblasťou jej podnikania je preprava tovarov v rámci Európskej únie. Aktuálne destinácie spresňuje Ing. Kristián Chudý: „V posledných rokoch vozíme tovar najmä do Nemecka, Talianska, Francúzska aj Beneluxu, najvzdialenejšie ciele sú v Portugalsku a Írsku, plánujeme vyskúšať Škandináviu. Naši zákazníci sú z celého spektra národného hospodárstva a portfólio prepravovaného tovaru máme vyvážené – od produktov drevárskeho sektora cez stavebný, hutnícky, automobilový až po potravinársky priemysel.“

Pokiaľ ide o farbu kabíny, niekto preferuje jednotnú livrej. Vozidlá s logom DKC sú trocha špecifické – buď biele, modré alebo červené. Aj tri nové ťahače MAN spolu vytvoria slovenskú trikolóru, pričom laku ťahača sa prispôsobuje farba návesu – plachty, predné čelo i zadné dvere.

Spoločnosť DKC v rámci všetkých svojich aktivít zamestnáva vyše 70 pracovníkov. Sídli vo Zvolene v areáli s plochou takmer 40 000 m2, ktorý sa nachádza neďaleko hlavného ťahu Bratislava – Banská Bystrica – Košice. Okrem dopravy a špedície firma ponúka predaj pohonných hmôt a AdBlue, ale i servisné služby, emisné a technické kontroly, overovanie tachografov, prenájom priestorov aj strážené parkovanie pre nákladné vozidlá.