Prichádza kĺbový elektrický Lion’s City 18 E

Autobusy

Prichádza kĺbový elektrický Lion’s City 18 E

Nový MAN Lion’s City 18 E je ideálnou voľbou pre veľmi vyťažené linky mestskej hromadnej dopravy. Osemnásťmetrový elektrický kĺbový autobus odvezie až 120 cestujúcich do ich cieľových zastávok bezpečne, pohodlne a bez lokálneho produkovania emisií. Prvé predvádzacie vozidlá budú mať premiéru v uliciach Barcelony a Kolína nad Rýnom v druhej polovici roka 2020.

Ako súčasť svojho plánu e-mobility tento rok MAN Truck & Bus posiela flotilu predvádzacích elektrických autobusov zákazníkom v piatich európskych krajinách. Celkovo ide o 15 testovacích vozidiel, ktoré budú rôzni dopravní operátori nasadzovať v každodennej prevádzke. Tento program praktických skúšok zahŕňa tiež testy modelu MAN Lion’s City 18 E – premiéru absolvuje v uliciach Barcelony a Kolína nad Rýnom. Predaj nového elektrického kĺbového autobusu sa začal minulý mesiac.

„So svojou dĺžkou 18 metrov je MAN Lion’s City 18 E perfektnou voľbou pre každého dopravcu, ktorý hľadá plne elektrický mestský autobus – okrem iného s nulovými emisiami pri prevádzke a priestorom pre množstvo cestujúcich,“ zdôrazňuje Rudi Kuchta, riaditeľ autobusovej obchodnej skupiny v MAN Truck & Bus.

 

Na jedno nabitie prejde 200 kilometrov

Dvojica elektromotorov – po jednom na druhej a tretej náprave – poskytuje autobusu výkon potrebný v mestskej premávke. Na rozdiel od riešení s elektromotormi umiestnenými tesne vedľa nábojov kolies tieto typy majú jednoduchšiu konštrukciu a je k nim ľahší prístup. Pre dopravných operátorov to znamená profit z hľadiska údržby aj celkových nákladov na vlastníctvo vozidla (TCO). Obide poháňané nápravy sú elektronicky zosynchronizované a vylepšujú jazdné vlastnosti kĺbového autobusu, keďže podporujú stabilitu, a teda bezpečnosť prevádzky. Navyše Lion’s City 18 E je vybavený systémom, ktorý kontroluje a ovláda uhol natočenia kĺbového spojenia, aby nedošlo k „zalomeniu“ vozidla. Týmto kritickým situáciám sa dá predísť, pretože krútiaci moment môže byť selektívne distribuovaný na dve poháňané nápravy.

Okrem toho dve poháňané nápravy zvyšujú množstvo rekuperovanej energie, ktorá vzniká pri brzdení. „Vysoká miera rekuperácie znamená, že elektrický kĺbový autobus je vždy veľmi efektívny – bez ohľadu na vodičov štýl jazdy alebo topografiu,“ vysvetľuje Rudi Kuchta. V autobuse MAN Lion’s City 18 E plne elektrická pohonná sústava produkuje výkon od 320 kW po maximálnych 480 kW. Energiu dodávajú modulárne lítium-iónové batérie s inštalovanou kapacitou 640 kWh vyvinuté v rámci koncernu, ktoré majú inteligentný systém tepelného manažmentu optimalizovaný pre mestské autobusy. Toto zariadenie podporuje výnimočne dobrú disponibilitu autobusu bez ohľadu na ročné obdobie a zaručuje jazdný dosah 200 km na jedno nabitie (v priaznivých podmienkach až 270 km) počas celej životnosti batérií.

Súprava ôsmich batérií je inštalovaná na streche, čím sa zjednodušuje ich servis a má to aj ďalšiu výhodu – sú umiestnené mimo zadnej časti vozidla, čo je oblasť s vyšším rizikom poškodenia v prípade kolízie. Batérie sa nabíjajú v depe prostredníctvom zástrčky kombinovaného systému nabíjania (CCS). Pri priemernom nabíjacom výkone 100 kW a maximálnom výkone až 150 kW sa MAN Lion’s City 18 E dokáže úplne nabiť za menej ako štyri hodiny.

Elektrický pohonný systém má výhodu aj z hľadiska interiéru. Keďže vzadu nie je dieselový motor, vývojový tím túto časť vozidla presvetlil a pridal ďalšie 4 miesta na sedenie. „Toto riešenie sa už objavilo v 12-metrovej verzii autobusu a naši zákazníci ho veľmi chválili. V elektrickom kĺbovom autobuse vývojári ďalej zvýšili úroveň komfortu a vytvorili vo vnútri príjemnejšie prostredie,“ dodáva Rudi Kuchta. Osemnásťmetrová verzia modelu Lion’s City E má prepravnú kapacitu až 120 cestujúcich, čo pre nový elektrický autobus MAN nie je problém, pretože využitie alternatívneho pohonu umožňuje vyššiu celkovú hmotnosť vozidla až 30 ton.

Riešenie interiéru a technické prvky však určite nie sú všetko, čo 100-percentne elektrický MAN Lion’s City E môže ponúknuť. Elegantný, moderný a dynamický dizajn z neho robí mimoriadne atraktívneho účastníka premávky v mestách. Mimochodom, nie náhodou odborná medzinárodná porota udelila začiatkom roka prestížnu cenu za dizajn iF Gold Award 2020 v kategórii „Automobil/vozidlo/bicykel“ práve elektrickému autobusu MAN. „MAN Lion’s City E, variant bez emisií a s príťažlivým dizajnom, skompletizoval novú generáciu našich mestských autobusov. Teší nás, že uvedením 18-metrovej verzie môžeme všetkým dopravným operátorom a mestským zastupiteľstvám ponúknuť pre vyťažené linky vysoko efektívne vozidlo s prvotriednym dizajnom náležitým pre mestské prostredie,“ uviedol Rudi Kuchta.

 

Program elektrickej mobility

V decembri 2019 spoločnosť MAN Truck & Bus dodala prvé dva 12-metrové elektrické autobusy dopravným operátorom Hamburger Hochbahn AG a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH. Denne ich využívajú na linkách v tomto prístavnom veľkomeste. Tento rok bude v duchu plánu elektrickej mobility MAN zaradených do skúšobnej praxe ďalších 13 demo-vozidiel. Takže postupne bude flotila 15 elektrických autobusov jazdiť u zákazníkov v piatich európskych krajinách (Nemecko, Španielsko, Luxembursko, Belgicko, Francúzsko). V rámci tohto testovacieho programu MAN poskytne 18-metrový elektrický autobus dopravnej spoločnosti Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) z Kolína nad Rýnom a španielskemu operátorovi Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), aby sa aj tam vykonali plánované praktické skúšky.

Prvé 12-metrové autobusy MAN Lion’s City E zo sériovej produkcie budú dodané zákazníkom v poslednom štvrťroku 2020. Zhruba o šesť mesiacov neskôr príde na rad kĺbový variant plne elektrického modelu Lion’s City E – jeho výroba by sa mala začať v prvej polovici roku 2021.