PREMIÉRA NA SLOVENSKU: DVE VÍŤAZSTVÁ A DVE 2. MIESTA

Šport

PREMIÉRA NA SLOVENSKU: DVE VÍŤAZSTVÁ A DVE 2. MIESTA

Európsky šampionát ťahačov sa prvýkrát v histórii predstavil na Slovensku. S vozidlami MAN zažiarili Nemka Stephanie Halmová a Španiel Antonio Albacete, keď počas víkendu stáli na stupňoch víťazov dokopy štyrikrát.

Dejiskom štvrtého podujatia ME bol v polovici júla Slovakia Ring pri Orechovej Potôni. Slovenská premiéra elitných pretekov truckov sa odohrala na najdlhšom variante trate, ktorý meria 5922 metrov, a to je ďaleko najviac spomedzi všetkých okruhov, kde sa v tejto sezóne jazdí seriál majstrovstiev Európy. Na porovnanie: Nürburgring má 3629 m, Hungaroring meria 4381 m a rakúsky Red Bull Ring iba 2337 m. Pre väčšinu tímov novinka v kalendári FIA znamenala krok do neznáma, čiže usilovnú prácu pri dolaďovaní vozidiel pre špecifickú trať, resp. čo najviac odjazdených tréningových kôl. Dlhé rovné úseky umožnili jazdcom viac využívať maximálnu povolenú rýchlosť (160 km/h), a tak sa očakávali nielen vyššie priemerné rýchlosti než bežne, ale aj väčšie namáhanie pneumatík i celého pohonného reťazca. Už prvý meraný tréning prognózu potvrdil, keď napríklad A. Albacete na trucku MAN spravil najrýchlejšie kolo za 2:43 min. vysokou priemernou rýchlosťou 130,4 km/h.

Na štartovnej listine figurovali mená 15 pilotov zo 7 krajín na truckoch 5 značiek, ktorí zápolili v štyroch samostatne hodnotených pretekoch (2 v sobotu, 2 v nedeľu), vždy na 8 kôl. Väčšina návštevníkov Slovakia Ringu zrejme po prvýkrát naživo sledovala súboje pretekových ťahačov s výkonom vyše 1100 k. Je to doslova sila, keď sa po letmom štarte rúti do prvej zákruty svorka 5,3-tonových vozidiel… a neveríte, že sa tam všetky zmestia. Ale väčšinou to vyjde, hoci v súbojoch o čo najlepšiu pozíciu sa jazdí telo na telo. Diváci videli množstvo dramatických situácií, tesných súbojov až blatníky lietali, napínavých naháňačiek, suverénne úniky aj „výlety“ do štrku bezpečnostných zón.

Nechýbali „výlety“ do bezpečnostných zón.

Na tribúnach boli početne zastúpení aj zákazníci spoločnosti MAN Truck & Bus Slovakia (v priebehu soboty a nedele sa ich zaregistrovalo 270), ktorí mali komu fandiť. Veď najpočetnejšie zastúpenie na trati mala značka MAN – plný poltucet špeciálov postavených na báze modelu TGS. Nešlo však len o kvantitu. Kvalitu najvyššej úrovne predvádzali Nemka Stephanie Halmová z tímu Reinert Adventure a Antonio Albacete (Španielsko, Truck Sport Bernau – Reboconort). Jediná dáma v štartovom poli tvrdých chlapov si v sobotu pripísala na konto body za 4. miesto v prvých pretekoch, resp. za 2. priečku z druhého zápolenia. Nedeľu začala „iba“ 5. miestom, ale záver víkendu na Slovensku vyšiel 33-ročnej „Steffi“ skvele, keď po bleskovom štarte z tretieho radu vletela do prvej zákruty na najlepšej pozícii a prvé miesto už nepustila z rúk. Po ročnej prestávke jazdil vo výbornej forme veterán Antonio Albacete, majster Európy z rokov 2005, 2006 a 2010. Jeho štatistika zo Slovakia Ringu vyzerá takto: 5. miesto, 1. miesto, 2. miesto a 7. miesto. V priebežnej tabuľke svieti na 4. priečke meno S. Halm s malým bodovým odstupom za súpermi na tretej a druhej pozícii, 5. miesto patrí A. Albacetemu.

Šampionát pokračuje v českom Moste prvý septembrový víkend a potom nasleduje ešte ďalších 4 pretekov, takže robiť akékoľvek prognózy ohľadne majstra Európy 2017 je predčasné. Každopádne medzi kandidátmi na špičkové umiestnenie je aj dvojica na truckoch MAN.

Poradie ME po 4 kolách     

1. Adam Lacko (CZ), Freightliner – 182 bodov, 2. Norbert Kiss (H), Mercedes-Benz – 139, 3. Jochen Hahn (D), IVECO – 135, 4. Stephanie Halmová (D), MAN – 133,  5. Antonio Albacete (E), MAN – 109, 6. Gerd Körber (D), IVECO – 78, 7. Sascha Lenz (D), MAN – 74, 8. José Rodrigues (P), MAN – 40, 9. André Kursim (D), Mercedes-Benz – 29, 10. Anthony Janiec (F), MAN – 27