Vlani sa predaj vozidiel radu TGE pekne rozbehol už aj na Slovensku. Paralelne s uvádzaním novinky na náš trh spoločnosť MAN Truck & Bus Slovakia pripravila marketingovú stratégiu zacielenú na segment vanov. Jedným z prvých krokov bolo posilnenie tímu predajcov.
S modelovým radom TGE sa mníchovská značka sa po prvý raz etabluje vo svete ľahkých úžitkových vozidiel. Vany s levom na kapote majú za sebou prvý kompletný rok na trhu – a úspešný! Veď už koncom septembra 2018 bol odovzdaný 10 000. MAN TGE, ktorý vyrobila fabrika v poľskom meste Września. O novom produkte v ponuke tradičného výrobcu truckov a o jeho potenciáli sme sa rozprávali s Petrom Vidom, predajcom dodávkových vozidiel TGE v spoločnosti MAN Truck & Bus Slovakia.
V segmente veľkých vanov je silná konkurencia, na našom trhu má zákazník na výber 10 značiek. V čom sú prednosti modelu TGE?
Napríklad v jeho variabilnosti. Všestrannosť radu MAN TGE sa prejavuje už paletou rôznych verzií karosérie. Pokiaľ ide o dodávkové vozidlá, ponuka TGE je jednou z najširších na súčasnom trhu. Klasická dodávka má verzie s normálnou, zvýšenou a extra vysokou strechou, ktoré poskytujú objem od 9,3 až po úctyhodných 18,4 m3. Sortiment „plechových“ vanov kompletizujú varianty „Crew Cab“ kombinujúce nákladný priestor a dvojitú kabínu pre 7-člennú posádku. Vozidlá z ponuky mikrobusov sú z hľadiska rozmerov o trochu menšie a dodávajú sa iba s normálnou alebo zvýšenou strechou. Paletu základných modelov uzatvárajú podvozky s jednoduchou alebo dvojitou kabínou
Jednou z významných predností vozidiel TGE je tiež to, že pre celý modelový rad vieme dodať verzie s pohonom predných, zadných alebo všetkých kolies a v kombinácii s manuálne ovládanou 6-stupňovou i 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Ale aby som nezabudol na popredajné služby – podobne ako pre nákladné vozidlá i pre rad TGE ponúkame servisné balíky, ktoré sa dajú nastaviť podľa typu prevádzky vozidla, aby servis a údržba boli pre klienta čo najvýhodnejšie.
Zaujímavé pre užívateľov sú tiež hodnoty užitočného zaťaženia…
V ponuke modelového radu TGE sú vozidlá s celkovou hmotnosťou 3,0, 3,5, 3,88, 4,0 a 5,5 ton. V závislosti od inštalovanej výbavy a hmotnostnej kategórie dokáže MAN TGE zvládnuť nemalé užitočné zaťaženie. Napríklad dodávka s maximálnou celkovou hmotnosťou 3,5 t, krátkym rázvorom a so štandardnou výškou odvezie úctyhodných 1,5 tony. Pri ťažších kategóriách toto číslo ešte stúpa, pričom základná nosnosť podvozka pri 5-tonovej verzii s jednoduchou kabínou dosahuje približne 3 tony.
Dôležitá v tomto segmente je zrejme úzka spolupráca s rôznymi výrobcami nadstavieb.
Presne tak. Aj na Slovensku má MAN dlhú tradíciu úzkej spolupráce s nadstavbármi, a tak nie je problém na podvozku TGE postaviť nadstavbu presne podľa špecifických požiadaviek zákazníka. MAN však ponúka aj kompletné vozidlá s nadstavbami pre špecifické typy prác a tiež modifikácie priamo z fabriky. Vrátane všetkých služieb. To zákazníkom ušetrí časovo náročný proces individuálneho konfigurovania nadstavby.
Originálnym prvkom v ponuke TGE je služba Vans to Go, prostredníctvom ktorej špecializované oddelenie spoločnosti MAN predstavuje široký sortiment kompletných vozidiel s nadstavbami priamo z výroby – vrátane doplnkov. Cieľom je zabezpečiť, aby vozidlá MAN TGE s certifikovanými nadstavbami či prestavbami boli k dispozícii na „okamžitý predaj“ (v ideálnom prípade 48 hodín od prevzatia objednávky po dodanie vozidla). Vozidlá v ponuke Vans to Go sa predávajú takmer v celej Európe prostredníctvom samostatnej internetovej platformy (www.vanstogo.man). Tam sú k dispozícii najžiadanejšie typy, napríklad so skriňovými a chladiarenskými nadstavbami, valníky, trojstranné sklápače…
A aké pohonné sústavy sú k dispozícii?
Vznetové motory s objemom 1968 cm3 sú dostupné v štyroch výkonových modifikáciách: 75 kW/102 k, 90 kW/122 k, 103 kW/140 k a 130 kW/177 k (krútiaci moment 280 Nm, 300 Nm, 340 Nm a 410 Nm). Spotrebujú od 6,7 do 7,0 l paliva na 100 kilometrov, vďaka čomu majú vany MAN TGE najnižšiu spotrebou v segmente. Emisie CO2 pri takejto spotrebe sú na úrovni medzi 175 a 184 g/km. Čistenie výfukových plynov v súlade s normou Euro 6 sa dosahuje využitím selektívnej katalytickej redukcie SCR, ktorá čerpá AdBlue z nádrže s objemom 18 litrov. V priemere sa na 100 kilometrov spotrebuje približne 0,15 litra tohto aditíva.
Do spoločnosti MAN Truck & Bus ste nastúpil začiatkom tohto roka, ale v segmente dodávkových vozidiel pracujete už 7 rokov. Máte teda prehľad i nadhľad. Aké typy ľahkých úžitkových vozidiel preferujú slovenskí zákazníci v tomto segmente?
Podľa mojich skúseností na Slovensku je najväčší záujem o dodávky s objemom skrine okolo 14 m3 s pohonom predných kolies. Potvrdil to i prvý rok predaja u nás, keď 70 % z predaných vozidiel TGE tvorili „furgony“. Ale na dlhé trasy po diaľniciach pri plnom využití užitočného zaťaženia mnohí dopravcovia preferujú vany so zadným pohonom.
Medzi dostavbami na podvozkoch vedú valníky a skriňové nadstavby, prípadne chladiace nadstavby. Robia sa tiež prestavby nákladného priestoru dodávkových vozidiel – s tepelnou izoláciou.
Základná bezpečnostná výbava vanov rôznych značiek je viac-menej podobná. Čo špecifické ponúka TGE už v sériovom vyhotovení?
Významným prvkom aktívnej bezpečnosti, ktorý sa dodáva do všetkých modelov MAN TGE štandardne, je asistent núdzového brzdenia EBA. Okrem toho v štandardnej zostave sofistikovaných elektronických systémov je aj asistent pre korigovanie vplyvu bočného vetra.
Značku MAN odborná i laická verejnosť spája s nákladnými vozidlami a autobusmi. Teraz k nim pribudol malý brat. Aké aktivity máte naplánované v rámci podpory predaja?
Na prvom mieste je osobný kontakt s našimi zákazníkmi. Ďalšou formou sú produktové prezentácie – vlani boli na Slovensku dve akcie a teraz vo februári sme zorganizovali MAN Day, aby sa TGE predstavil laickej verejnosti. U každého autorizovaného partnera MAN už máme minimálne jedno predvádzacie vozidlo, aby si záujemcovia mohli novinku požičať na dva-tri dni a vyskúšať si ho v podmienkach svojej firmy.