Banskobystrická regionálna správa ciest investovala 1 689 000 eur do vozidiel pre zimnú údržbu. Súťaž vypísanú na 9 podvozkov s pohonom 4×4 a 6×6 vyhral MAN Truck & Bus Slovakia so svojou ponukou z modelového radu TGS, resp. TGM.
V areáli Banskobystrickej regionálnej správy ciest (ďalej BBRSC) sa 5. júna konala malá, ale významná slávnosť – do prevádzky oficiálne uviedli 9 nových vozidiel pre zimnú údržbu. „Ide o nevyhnutnú investíciu, keďže za posledných šesť rokov pribudli do vozidlového parku Banskobystrickej regionálnej správy ciest len 2 vozidlá a priemerný vek našich vozidiel je dvadsať rokov,“ povedal Mgr. Ján Havran, predseda predstavenstva BBRSC. Pre lepšiu predstavu: celú flotilu ťažkých truckov firmy tvorí 115 sypačov troch rôznych značiek, ale tiež 53 trambusov vyrobených v rokoch 1978 až 1992.
Po úspechu v tomto tendri už 21 vozidiel prevádzkovaných BBRSC je z produkcie MAN. Základom novej výkonnej techniky sú podvozky TGS s pohonom 4×4 (3 vozidlá) a 6×6 (5 vozidiel), všetky vo vyhotovení sypač s radlicou. Podstatnou podmienkou tendra bolo univerzálne využitie vozidiel. Dvojnápravové modely TGS majú nadstavbu Turbo 5000 UNI značky KOBIT (súprava na opravu ciest metódou turbo), ktorá v zime slúži ako sypač inertného materiálu. Na vozidlá TGS s pohonom 6×6 si zákazník objednal inú nadstavbu, typ SK 7 – sypač chemických a inertných materiálov (objem korby 7,2 m3) v lete využívaný na opravy ciest najmä 2. a 3. triedy bituménovou zmesou. Jedno trojnápravové vozidlo má nadstavbu KOBIT SK 5 špecifikovanú na posyp soľou, soľankou a kamenivom, v letnej sezóne pracuje ako sklápač. A ešte pribudla aj cisterna s popisom náprav 6×6, ktorá sa bude používať hlavne zjari na odstránenie drviny z vozoviek a v zime bude pracovať ako sypač.
Stavané na ťažkú prácu
Model TGS 18.420 4×4 BB s dennou kabínou M poháňa 12,4-litrový motor Euro 6 s výkonom 309 kW/420 k a krútiacim momentom 2100 Nm, stály prevod zadnej nápravy i = 4,00. Podvozok s pripojiteľným pohonom predných kolies má svetlú výšku 336 mm a je vybavený uzávierkou diferenciálu vpredu i vzadu, obidve nápravy sú odpružené parabolickými pružinami. Palivová nádrž má objem 300 litrov, nádrž na AdBlude je 35-litrová. Súčasťou špecifickej výbavy sú žlté halogénové výstražné majáky na streche kabíny a prídavné reflektory pre zimnú údržbu. Vozidlo s rázvorom 3900 mm má obrysový priemer otáčania 16,3 m. Celková hmotnosť tohto modelu je 18 ton, hmotnosť šasi s kabínou 7795 kg.
Trojnápravové vozidlá TGS 26.460 6×6 BB dodané pre BBRSC s celkovou hmotnosťou 26 ton majú motor Euro 6 s výkonom 338 kW/460 k a maximálnym krútiacim momentom 2300 Nm. Podvozok je odpružený parabolickými pružinami, pohon predných kolies je zapínateľný, predná náprava aj dvojitá zadná náprava je vybavená uzávierkou diferenciálu. Palivová nádrž je 300-litrová, nádrž na AdBlude má objem 35 litrov. Hmotnosť šasi s kabínou je 9940 kg. Trojnápravový truck má obrysový priemer otáčania 19,3 m a svetlú výšku podvozka 373 mm. Výbava kabíny M je rovnaká ako pri verzii 4×4. Pri konfigurácii sa nezabudlo ani na komfort posádky pri práci – každé vozidlo je vybavené nezávislým kúrením a klimatizáciou.
Pre úplnosť dodajme, že súčasťou kontraktu bol aj jeden sypač s radlicou na podvozku MAN TGM 18.320 4×4, ktorý si zákazník prevzal už pred oficiálnym odovzdávaním flotily.
Prevodovka so sofistikovanými funkciami
Na oboch konfiguráciách podvozkov TGS sú zaujímavé funkcie automatizovanej prevodovky MAN TipMatic s off-roadovým softvérom, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre stavebný sektor. Podľa aktuálnych podmienok si vodič môže otočným spínačom zvoliť optimálny pracovný režim prevodovky. Pri odhŕňaní snehu bude v permanencii mód Dx pre jazdu v teréne – riadiaca jednotka necháva zaradený adekvátny prevodový stupeň aj pri vyšších otáčkach, aby bol plne využitý potenciál motora a dochádzalo iba k minimálnemu prerušeniu trakcie (nepreradí na vyšší prevodový stupeň ako to robia štandardné automatizované prevodovky nákladných vozidiel). Podieľa sa na tom aj mimoriadne pružný motor, ktorý poskytuje maximálny krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok 930 – 1350 min-1. Inou užitočnou funkciou je „vykolísanie“, ktoré pomáha vodičovi pri uviaznutí. Funguje to tak, že po aktivovaní funkcie softvér zvolí vhodný prevod na zníženie momentu na poháňaných kolesách a potom rýchlo zopína/rozopína spojku podľa ovládania plynového pedála – tým sa auto rozkolíše a následne po zošliapnutí plynu šofér vie vyjsť zo zložitej situácie. V mimoriadne náročných podmienkach užívatelia vozidiel tiež ocenia ochranu spojky pred preťažením. V praxi príde vhod aj vyššia rýchlosť pri cúvaní – napríklad na miestach, kde je málo možností otočiť vozidlo.
V zime udržiavajú 3076 kilometrov ciest
Z hľadiska zimnej údržby je Banskobystrický kraj azda najdrsnejšou časťou Slovenska. Ciest 1. triedy spravuje BBRSC vyše 590 km, ciest 2. triedy 605 km a ďalších 1849 km tvorí cestná sieť 3. triedy. To je celkove 3076 kilometrov. A na nich miesta, ktoré motoristi veľmi dobre poznajú zo zimného dopravného spravodajstva v rozhlase: Donovaly, Šturec, Čertovica, ale i Šumiac, Besník, Pusté Pole, prechod na Muráň… Lenže keď riadne nasneží, hociktorý úsek cestnej siete môže byť problémový. Tomu zodpovedá i spotreba posypového materiálu použitého pri zimnej údržbe: počas uplynulej zimy cestári v Banskobystrickom kraji spotrebovali 26 000 ton posypovej soli. Na ilustráciu: v posledných rokoch je pomer soli a drviny zhruba 1:1.
Počas zimného obdobia je v permanencii 18 stredísk regionálnej správy ciest – vrátane vysunutých pracovísk, ale najviac vyťažené je Brezno a Banská Bystrica. „V zime máme región rozdelený na 100 okruhov a každý tento úsek udržiava jedno vozidlo vybavené radlicou a posýpacím zariadením. Dĺžka okruhov je priemerne 50 – 60 km. Keďže fungujeme 24 hodín denne, na zabezpečenie zjazdnosti ciest potrebujeme mať k dispozícii 100 vozidiel a na tri zmeny 300 ľudí – to všetko päť mesiacov v roku,“ vysvetľuje Mgr. Pavel Pisár, prevádzkový riaditeľ. „Samozrejme, že tieto nové vozidlá nám pomôžu, pretože sme znížili priemerný vek z 22 na 20 rokov. Niektoré vozidlá sú až 35-ročné, čiže veľké finančné prostriedky musíme venovať opravám, hlavne v lete, aby sme boli na zimu pripravení.“
Novotou žiariace robustné sypače vyzbrojené snehovými radlicami vzbudzovali pri presune do jednotlivých stredísk patričnú pozornosť – vzhľadom na začínajúce júnové horúčavy. Lenže keď sa zima opýta… budú na svojom mieste. Nezaháľajú však ani v lete – tieto podvozky MAN TGS sú totiž koncipované ako nosič výmenných nadstavieb. Dajú sa teda využívať napríklad aj s vyklápacou korbou. Uplatnia sa pri opravách výtlkov, puklín aj väčších plošných úsekov vozoviek, na prepravu materiálu i na čistenie ciest vodou.