MAN NA VEĽTRHU IFAT 2018

Špeciálne vozidlá

MAN NA VEĽTRHU IFAT 2018

Na mníchovskom veľtrhu IFAT 2018, ktorý je poprednou svetovou prehliadkou techniky a technológií pre vodárenstvo, spracovanie odpadových vôd, odpadu a základných surovín, spoločnosť MAN predstavila svoje vozidlá pre komunálne služby.

Mestské úrady a ich dodávatelia, ktorí poskytujú služby v sektore odvozu komunálneho odpadu, údržby ciest a zimného servisu, majú na vozidlá náročné požiadavky: flexibilitu, hospodárnosť, ekologickosť, praktickosť, efektivitu, spoľahlivosť… Práve na tieto vlastnosti sa sústredil MAN pri svojej prezentácii na veľtrhu IFAT 2018, kde vystavoval päť exponátov – okrem nového TGE sa predstavilo kvarteto z radu TGM a TGS.

Novinka pre zimnú údržbu

Spoločnosť MAN po prvý raz na tomto veľtrhu predstavila vozidlo pre komunálne služby na báze svojho nového vanu. Vystavený TGE 5.180 bol vystrojený pre zimnú údržbu. Päťtonové vozidlo s jednoduchou kabínou charakterizuje dvojmontáž kolies na zadanej náprave, pohon zadných kolies a spevnený podvozok. Oranžová farba karosérie a oranžové majáky sú súčasťou štandardnej výbavy. Montážne zariadenie vpredu umožňuje v zime pripojiť snežný pluh a na trojstranný sklápač sa dá priamo vo výrobe nainštalovať posýpacia nadstavba.

Užitočný po celý rok

Efektívne využitie v komunálnych službách znamená, že vozidlo možno prevádzkovať flexibilne počas celého roka. Vystavený MAN TGM 13.290 4×4 BL je učebnicový príklad: Vymeniteľná valníková nadstavba s hydraulickou rukou zvládne akúkoľvek úlohu – či už sa mesto venuje stavbe ciest, údržbe zelených plôch a záhrad alebo pracovný tím musí prevážať sutinu, dlažbové kamene, zeminu či rastliny. K dispozícii je však aj nádrž s vodou na zalievanie rastlín v lete. A v zime po namontovaní vymeniteľnej posýpacej nadstavby a inštalácii snežného pluhu sa MAN TGM dá nasadiť na údržbu ciest. V súlade s výbavou typickou pre tento sektor spoločnosť MAN už z výroby dodáva truck TGM s oceľovým nárazníkom, s hydraulikou pre použitie v komunálnych službách, montážnou doskou pre snežný pluh a tiež s prídavnými zvýšenými reflektormi a smerovkami pre lepšie osvetlenie v zime. Uzávierky diferenciálov vpredu a vzadu sú zárukou bezpečnej trakcie na nespevnených povrchoch aj pri jazde po zasnežených a zľadovatených vozovkách.

Výhoda veľkej nosnosti pri zvoze odpadkov

MAN TGM aj ako trojnápravové vozidlo na odvoz odpadu demonštruje svoje silné stránky – veľké užitočné zaťaženie a komfortnú kabínu. Keďže vodič musí často vystupovať a nastupovať, určite ocení, že schodíky sú len dva. Predĺženie kabíny typu C o 265 mm prinieslo posádke viac priestoru, viac miesta je i za sedadlami, kde sa dá napríklad uložiť a zavesiť pracovné oblečenie. Vo vyhotovení s maximálnou celkovou hmotnosťou 26 ton vstupuje MAN TGM do segmentu odvozu odpadu s výhodou veľkého užitočného zaťaženia – odvezie asi o jednu tonu viac v porovnaní s modelom TGS.

Podvozok MAN TGM 26.320 6×2-4 BL, ktorý bol vystavený na veľtrhu IFAT 2018, má medzi prvou a druhou nápravou rázvor 4125 mm. Táto konfigurácia vychádza z praxe a optimalizuje rozloženie zaťaženia na všetky nápravy s ohľadom na ťažký, objemný náklad, resp. jeho ťažisko, ktoré sa s prisýpaním odpadu neustále mení. Konfigurácia obsahuje aj riadenú vlečenú nápravu s nosnosťou 7,5 ton. Tá zvyšuje obratnosť trucku v preplnených uliciach a pri jazde úzkymi uličkami v centrách miest.

Možnosť objednať si automatickú prevodovku Allison s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu je novinka v konfigurácii pohonnej sústavy trucku MAN TGM vo verzii Euro 6.

Bezpečnosť na prvom mieste

Pri vozidle TGS 23.360 6×2-4 BL so zadným nakladačom nesie hmotnosť ťažkého a objemného materiálu v zadnej časti riadená a zdvíhateľná vlečená náprava s nosnosťou 7,5 ton.

Manévrovanie, cúvanie a krátke jazdy v husto zastavaných obytných zónach, kde je zaparkované množstvo áut, si od vodiča vyžaduje vysokú mieru sústredenia. MAN prezentoval viaceré systémy, ktoré šoférovi sprostredkujú panoramatický prehľad.

Systém monitorovania priestoru za vozidlom ViSy využíva inovatívne 3D senzory, ktorými identifikuje polohu a pohyb objektov za vozidlom a vedľa neho. V závislosti od analýzy situácie systém aktivuje akustický varovný signál, vizuálny indikátor na obrazovke zabudovanej do palubnej dosky alebo preventívne spustí núdzové brzdenie.

Pozoruhodný je systém, ktorý vytvára pohľad zhora a poskytuje 360-stupňový záber: video-snímky zo štyroch širokouhlých kamier spojí do jedného obrazu a premietne ho na monitore v kabíne.

Niektoré vozidlá vystavené na stánku značky MAN mali kamerové systémy zobrazujúce priestor na pravej strane vozidla. Vďaka tejto technológii šofér pri zabáčaní alebo manévrovaní ľahšie zbadá kritickú situáciu: okrem vonkajšieho spätného zrkadla mu pomáha získať prehľad aj obrazovka namontovaná na pravom A-stĺpiku v kabíne alebo displej na palubnej doske.

Vysoký výkon, veľká ťažná sila

Pokiaľ ide o potenciál radu TGS, šesťvalcový 12,4-litrový motor je dostupný vo výkonových modifikáciách 420 k, 460 k a 500 k. Veľké hmotnosti vozidiel, náročná topografia alebo potreba vysokého výkonu a veľkého krútiaceho momentu pomocného pohonu sú argumentom pre najvýkonnejšiu verziu 500 k aj v sektore komunálnych služieb a odpadového hospodárstva. Kompresor sacieho systému, ktorý dodáva vozidlu výkon na čistenie kanálov, potrebuje obzvlášť veľký krútiaci moment. Motor D26 pri otáčkach 930 – 1350 min-1 poskytuje krútiaci moment 2500 Nm, ktorý sa prenáša cez pomocný pohon do nadstavby (pomocný pohon dodáva firma OMSI, na požiadanie zákazníka sa dá inštalovať medzi motor a prevodovku). Táto kombinácia v spojení s automatizovanou prevodovkou MAN TipMatic je pre truck MAN TGS Euro 6 novinkou.

MAN vystavil tiež štvornápravové vozidlo TGS 35.500 8×4-4 BL s konfiguráciou náprav 1+3. Dve stredné nápravy sú poháňané, riadená vlečená náprava má nosnosť 8 ton. Podvozok je pripravený na montáž sacieho bagra. Takáto konfigurácia náprav ponúka výhodu optimálneho rozloženia zaťaženia. Dosiahlo sa to umiestnením objemného kompresora v prednej časti nadstavby, kým cisterna pre nasatý materiál aj sacie nástavce s rozťahovacou hadicou sú nad zadnými nápravy. Ďalšími argumentmi v prospech vozidiel 8×4 so zostavou náprav 1+3 je lepšia manévrovateľnosť a nižšie opotrebovanie pneumatík v porovnaní s klasickou konfiguráciu dvoch riadených náprav vpredu a dvoch poháňaných náprav vzadu.

Modifikácie truckov MAN

Pre potreby sektora komunálnych služieb neraz treba sériové šasi podrobiť veľmi špecifickým úpravám. Modifikačné centrá MAN majú viac než 30 rokov skúseností s prispôsobovaním vozidiel požiadavkám zákazníkov, ktoré nemožno splniť vo veľkosériovej výrobe.

Čo sa týka kabíny, možné sú úpravy ako ploché strechy, strešné výklenky alebo zvažujúce sa strechy. Často žiadané je tiež zväčšenie kabíny typu C – lisovaný sklolaminátový dielec, ktorý sa využíva ako zadná stena, predĺži interiér približne o 26 centimetrov. Niektoré magistráty si objednávajú na kabíne trucku posuvné dvere – kvôli tesnému priestoru v uliciach plných zaparkovaných áut. Kto potrebuje zväčšiť prepravnú kapacitu dlhších kabín typu L, LX a XL, možná je i montáž štvormiestnej lavice namiesto spodného lôžka.

Pri podvozku sa úpravy sústredia najmä na zmeny rázvoru, skracovanie rámu alebo ohýbanie previsov rámu, inštaláciu ďalších náprav a riadených zadných náprav alebo posúvanie a úpravy prídavných komponentov rámu. Najmä pri komunálnych vozidlách kvôli náradiu namontovanému na ráme (napr. rotačná kefa a vysávač pri zametacích vozidlách) je potrebné presunúť skrine s batériami alebo nádrže na vzduch či palivo.

Modifikácie vozidiel pre komunálne služby, ktoré sa týkajú hnacieho ústrojenstva, často obsahujú výmenu štandardnej prevodovky za automatickú alebo úpravy pomocných pohonov.