MAN eMobility Center: Úspešný prvý rok prípravy na sériovú výrobu e-truckov

MAN eMobility Center: Úspešný prvý rok prípravy na sériovú výrobu e-truckov

Prípravy na veľkosériovú výrobu elektrických nákladných vozidiel sú v plnom prúde: Počas prvých 12 mesiacov od vzniku inovatívneho eMobility Centra, ktoré je v hlavnom výrobnom závode v Mníchove, spoločnosť MAN Truck & Bus skonštruovala 20 prototypov budúceho e-trucku pre ťažkú dopravu. Súčasťou príprav bolo testovanie zmiešanej produkcie v bežných podmienkach výroby. Na technológiu budúcnosti bez emisií MAN doposiaľ vyškolil 1700 zamestnancov. Nový e-truck sa prvýkrát verejne prestavil koncom mája v Berlíne.

  • Stredisko MAN eMobility Center preukázalo svoj potenciál pri vývoji a testovaní flexibilnej zmiešanej výroby konvenčných vozidiel a budúceho e-trucku vo fabrike v Mníchove
  • Do konca roka 2022 približne 2000 zamestnancov závodu absolvuje okolo 10 000 hodín školení zameraných na používanie nových vysokonapäťových technológií
  • Výroba prvej malej série e-trucku MAN na sériovej výrobnej linke sa plánuje od konca roku 2023

Elektrická mobilita elektrizuje stále viac ľudí a spoločností na celom svete. V medzinárodnom meradle rýchlo naberá na obrátkach. Analytici očakávajú, že v nasledujúcich rokoch dopyt po elektrických autobusoch bude naďalej rásť. Podľa prognóz predaje autobusov s nulovými emisiami v rámci globálneho trhu vzrastú do roku 2040 na vyše 80 %. „Aby sme vyšli v ústrety tomuto dopytu a významne prispeli k udržateľnej mobilite, teraz ponúkame riešenie elektrického autobusu od MAN pre medzinárodné trhy mimo Európy s naším šasi eBus,“ hovorí Rudi Kuchta, vedúci autobusovej obchodnej skupiny v MAN Truck & Bus. „S podvozkom dávame karosárskym firmám z celého sveta ideálny základ pre ich plne elektrické modely.“

Keď sa v polovici júna 2021 otváralo MAN eMobility Center, bolo už jasné, že tam sa bude tvoriť budúcnosť. Bol to štartovací výstrel pre modernizáciu závodu v kontexte transformácie a aj pre nadchádzajúcu sériovú výrobu elektrických truckov v hlavnej fabrike v Mníchove. „MAN sa pripravuje na budúcnosť elektrickej mobility a je hybnou silou jej transformácie na zdroj udržateľných riešení pre cestnú dopravu ohľaduplnú ku klíme. Náš elektrický truck pre ťažkú nákladnú dopravu by mal začať schádzať z výrobnej linky v Mníchove na začiatku roka 2024. S týmto cieľom teraz školíme zamestnancov na používanie vysokonapäťových technológií a upravujeme výrobu v našom hlavnom mníchovskom závode tak, aby bola flexibilnejšia,“ povedal Alexander Vlaskamp, generálny riaditeľ spoločnosti MAN Truck & Bus, pri príležitosti prvého výročia otvorenia eMobility Centra v Mníchove.

 

E-trucky so sebou nesú nové požiadavky na výrobu i know-how

Produkcia elektrických truckov vo veľkých množstvách si vyžaduje nové výrobné postupy. Od nákladného vozidla s konvenčným pohonom sa e-truck odlišuje novými komponentmi (napríklad batéria a elektromotor) ako aj dielcami a káblami na prenos vysokého napätia. Okrem toho konvenčné aj elektrické trucky bude fabrika v budúcnosti vyrábať na rovnakej linke, aby sa zabezpečilo maximálne využitie výrobných zariadení v Mníchove. Je to veľká výzva pre stroje a techniku, ale tiež pre zamestnancov. Uvedomuje si to aj riaditeľ mníchovskej fabriky Thorsten Campehl: „Musíme si ľudí získať pre transformáciu a pomáhať im v procese týchto fundamentálnych zmien. Kľúčom je jasná vízia pre závod a zácvik i rozvoj zamestnancov.“ Viac než 1700 pracovníkov už školenie o práci s vysokým napätím dokončilo a toto číslo by v nasledujúcich mesiacoch malo narásť na 2000. Do konca roka 2023 budú všetci relevantní pracovníci v mníchovskej výrobe truckov kvalifikovaní na sériovú produkciu elektrických modelov. „Práve vďaka intenzívnej kombinácii teórie a praxe je koncept eMobility Centra naozaj jedinečný,“ dodal Thorsten Campehl.

 

Testovanie a vývoj pre kombinovanú výrobu

Pre kompletnú zmiešanú výrobu treba hneď na začiatku vyvinúť modulárne komponenty. Ide najmä o dielce pre podvozok a kabeláž, ktoré sa dajú použiť pri obidvoch koncepciách pohonu – aby na tej istej montážnej linke bolo možné inštalovať buď konvenčný spaľovací motor a prevodovku alebo batériové moduly a elektromotor. Inovatívny koncept MAN eMobilty Center má za cieľ vyvinúť potrebné procesy pre budúcu sériovú výrobu priamo pri výrobe prvých prototypov vozidiel a zároveň zaškoliť/kvalifikovať zamestnancov v používaní novej technológie. Umožňuje to tiež zahrnúť požiadavky na budúcu sériovú výrobu už pri vývoji vozidla. Špecialisti z eMobility Centra, zo sériovej výroby aj z programu MAN Academy a tiež experti zo startupov, dizajnéri a plánovači procesov – všetci spolupracujú na tom, aby nové trucky s využitím overených poznatkov a inovatívnych konceptov doviedli do fázy pripravenosti na sériovú výrobu tak rýchlo, ako je to možné. A dostali ich na cesty v najvyššej kvalite s pridanou hodnotou pre užívateľa. Individuálne pracovné postupy i procesy sa preto popisujú s detailnou presnosťou a potrebné úpravy preberajú a zapracúvajú sami vývojári vozidiel. Výsledok je očividný: Predsériové plánovanie a testovanie je už teraz oveľa efektívnejšie. Prvá malá séria e-truckov sa začne na normálnej výrobnej linke produkovať už koncom roku 2023. Nasledujúcim cieľom je nasadenie elektrických nákladných vozidiel do praxe u vybraných pilotných zákazníkov od roku 2024.

 

Elektrické nákladné vozidlá pre diaľkovú dopravu

V polovici mája MAN prvýkrát verejne prezentoval predsériovú verziu e-trucku, ktorý bude mať oficiálny debut na trhu v roku 2024. Na bývalom berlínskom letisku Tempelhof predviedol MAN jeden z prvých takmer sériových elektrických ťahačov, ktoré už boli postavené v centre eMobility Center. Ukážkových jázd sa zúčastnil aj spolkový minister dopravy Dr. Volker Wissing. Z technického hľadiska je toto vozidlo pozoruhodné svojím potenciálom pre budúce megawattové nabíjanie. Vďaka veľkej nabíjacej kapacite a krátkym časom dobíjania je elektrický truck MAN vhodný pre ťažkú diaľkovú dopravu s denným dojazdom od 600 do 800 kilometrov. To znamená, že spolu s nízkymi prevádzkovými nákladmi a najlepšou energetickou bilanciou vozidlá s batériovým elektrickým pohonom ponúkajú najvhodnejšiu technológiu pre budúce flotily bez CO2.