LUXUSNÁ FLOTILA GOLDEN NUGGET

50. výročie modelu NEOPLAN Skyliner

LUXUSNÁ FLOTILA GOLDEN NUGGET

Aký iný autobus by mohol poskytnúť vyššiu úroveň cestovania do Las Vegas alebo Atlantic City než Skyliner? Sieť hotelov Golden Nugget si začiatkom 80. rokov na dopravu svojich hostí do kasín objednala 42 double-deckerov značky NEOPLAN.

Hoci pri hre rozhoduje šťastie, hotelová sieť Golden Nugget stavila v 80. rokoch na istotu a na imidž exkluzívnej kvality – vrátane veľkej slobody individuálnych modifikácií – a na prepravu svojich hostí do kasín nasadila dve flotily autokarov NEOPLAN Skyliner. Od roku 1981 jazdilo na trase z Los Angeles do Las Vegas 20 poschodových autobusov a ďalších 22 double-deckerov zabezpečovalo od roku 1983 kyvadlovú dopravu medzi New Yorkom a kasínom v Atlantic City. Vzhľad prvej série s tromi nápravami bol založený na čiernom laku so zlatými nápismi a zlatými krytmi kolies. Autobusy pendlujúce na východnom pobreží vychádzali z rovnakého modelu, ale s malou zmenou: aby dostáli menu kasína Golden Nugget, okná boli pokryté vrstvou zlatého prachu. Exkluzívna vizáž však mala aj praktický význam, pretože takáto úprava tlmila intenzívne slnečné žiarenie a spomaľovala zohrievanie interiéru. V každom prípade na palube bol aj obzvlášť výkonný systém klimatizácie poháňaný samostatným agregátom.

Ďalšou z inovácií v druhej sérii bolo použitie nehrdzavejúcej ocele na celej karosérii. Pekným príkladom je široký pás tohto materiálu, ktorý oddeľoval poschodia a podčiarkoval nápis Golden Nugget. Pruh bol eloxovaný zlatom, vďaka čomu mal povrch mimoriadne odolný voči škrabancom a dodával vozidlu dlhotrvajúci lesk. Aj vybavenie interiéru navrhli s cieľom vzbudiť veľký dojem: poťahy sedadiel sa vyrábali špeciálne pre tieto vozidlá vo Švajčiarsku a boli – ako inak – zlatej farby s prvkami v červenej a čiernej. Energiu dodávali autobusom motory Detroit V8 a automatické prevodovky Allison.

Prepravu hráčov do kasín hotelov Golden Nugget zabezpečovala v 80. rokoch flotila 42 autokarov NEOPLAN Skyliner s pozlátenými oknami a výkonnou klimatizáciou.

Z New Yorku do Atlantic City to bolo približne 200 kilometrov a koncept dopravy bol priamočiary: spiatočný cestovný lístok stál 20 dolárov a každý cestujúci si mohol na palube vybrať 10 dolárov v hracích žetónoch. Kontrakt na flotilu Skylinerov prebehol v podobnom duchu: jednoducho, ale bombasticky. Steve Wynn, vtedajší majiteľ hotelov Golden Nugget v Las Vegas a Atlantic City, si našiel čas, aby osobne vybral autobusy do druhej série. Na ceste po Európe strávil pár dní v Nice. Už vtedy fungoval systém hromadnej autobusovej dopravy potenciálnych návštevníkov kasín z New Yorku do Atlantic City a pod hotelom Golden Nugget sa stavala podzemná autobusová stanica. Chýbali už iba autobusy. Preto si Wynn v rámci výletu do Viedne „odskočil“ aj do fabriky NEOPLAN v Stuttgarte. Silno naňho zapôsobila flexibilita výroby, ktorá zákazníkom poskytovala paletu možností na individualizáciu vozidiel, ktoré neponúkal žiadny iný výrobca. Promptne teda pozval vrcholový manažment firmy NEOPLAN do Nice. Bob Lee, vedajší riaditeľ stuttgartského výrobcu autobusov, si spomína, že „rokovanie prebiehalo v jeho hotelovej izbe okolo dvanástej na obed. Ideálny čas, aby sa dalo spojiť aj s bankami v New Yorku.“ Výrobcovia autobusov zrejme zanechali dobrý dojem. „Objednávke sme uverili až na druhý deň, keď Else Auwärterová, ktorá mala vtedy na starosti financie, pribehla dole po schodoch a pýtala sa, čo sme robili. A že taká a taká suma práve pristála na našom účte. Bol to omnoho vyšší preddavok na objednávku, než sme boli zvyknutí,“ spomína Bob Lee.

Napriek tomu, že Atlantic City a Las Vegas sú na opačných koncoch Spojených štátov, prvé menované mesto si nedokázalo dlhodobo udržať pozíciu významnej destinácie pre hazardné hry. Pozícia značky NEOPLAN na americkom trhu sa však bez ohľadu na to úspešne upevňovala. Od roku 1981 do roku 1995 firma predala približne 15 000 vozidiel, ktoré sa vyrábali v samostatnej továrni v meste Lamar v štáte Colorado. Okolo 1300 z nich slúži na linkách hromadnej dopravy v Los Angeles, 700 z nich má pohon na zemný plyn. Už vtedy existovali dostupné alternatívy nafty. Bob Lee k tomu dodáva: „Občas premýšľam, ako sa nám podarilo predávať naše poschodové autobusy naozaj na celom svete. Bolo to preto, lebo sme vytvorili kombináciu, ktorú v takej podobe nedokázal ponúknuť nikto iný: flexibilitu pri realizovaní nápadov, hospodárnosť a nízke náklady.“