Spoločnosť MAN Truck & Bus Slovakia odovzdala medzinárodnému VIP zákazníkovi prvých 20 ťahačov TGX 18.460 z objednávky, ktorá zahŕňa celkove 50 takýchto vozidiel.
V roku 2016 sa firma ATO TRANS pri obnove vozidlového parku rozhodla investovať do ťahačov MAN a kúpila 30 truckov TGX EfficentLine2. Neprešli ani tri roky a čoskoro bude prevádzkovať štyrikrát viac vozidiel z produkcie mníchovského výrobcu. Najnovší kontrakt sa realizuje v týchto dňoch: 19. marca si ATO TRANS prevzal prvú várku nových truckov MAN TGX v typickej karmínovo-červenej farbe. Odovzdávania flotily sa zúčastnil aj Şerafettin Aras, majiteľ skupiny Hilal Trans a Reinhard Faderl, konateľ spoločnosti MAN Truck & Bus Slovakia – prítomnosť najvyšších manažérov obidvoch obchodných partnerov podčiarkla dôležitosť tohto kontraktu.
„Spoločnosť ATO TRANS si začiatkom roka objednala celkove 50 ťahačov. Dnes sme odovzdali prvých 20 vozidiel, ďalších 15 dodáme v apríli a 15 v máji,“ hovorí Marián Šin, predajca MAN Truck & Bus Slovensko. „Ide o identické ťahače návesov TGX 18.460 4×2 LLS-U s výbavou, ktorá podporuje nielen hospodárnosť prevádzky, ale poskytuje aj maximálny komfort šoférom pri práci i počas oddychu. Motor s výkonom 460 koní, ktorý generuje krútiaci moment 2300 Nm v širokom rozsahu otáčok 930 – 1350 min-1, je spriahnutý s 12-stupňovou automatizovanou prevodovkou MAN TipMatic so softvérom PROFI. Hypoidná zadná náprava HY-1350 so stálym prevodom i = 2,85 je vybavená uzávierkou diferenciálu. Pohonný reťazec sme optimalizovali tak, aby bol vždy k dispozícii dostatočný krútiaci moment a použili sme prevodovku s rýchlobehom, aby pri jazde ustálenou rýchlosťou 85 km/h boli otáčky motora rovných 1100 min-1. Všetky ťahače novej flotily ATO TRANS sú vybavené aj meraním zaťaženia na nápravy – aby si vodič ešte pred jazdou mohol skontrolovať rozloženie nákladu a predísť pokutám pri cestných kontrolách, ktoré sú veľmi časté hlavne v Maďarsku.“
Zákazník sa opäť rozhodol pre verziu EfficientLine s aeropaketom a funkciou EfficientRoll i ďalšími prvkami tejto špecifickej konfigurácie, ktorá je zameraná na maximálne hospodárnu prevádzku v diaľkovej doprave. Pri výbere výbavy vedenie firmy dbá aj na komfort svojich vodičov, pre ktorých je na dlhých cestách vozidlo druhým domovom. V kabíne XLX so zvýšenou izoláciou proti chladu NORDIC majú šoféri k dispozícii multifunkčný volant, vyhrievané sedadlo, prídavné teplovzdušné kúrenie, klimatizáciu s automatickou reguláciou teploty aj chladničku, komfortnejšie lôžko i MAN Media Packet s navigáciou a 7-palcovým displejom. Vozidlo má vzduchové odpruženie vpredu i vzadu, separátny palivový filter a dve hliníkové nádrže na palivo, ktoré pojmú 2x 480 litrov nafty. Pochopiteľne, že nové ťahače disponujú kompletnou zostavou najnovších prvkov aktívnej bezpečnosti vrátane systému núdzového brzdenia Emergency Brake Assist 2, ESP, ASR, LGS či asistenta pre rozbiehanie do kopca MAN EasyStart.
Aktivity spoločnosti ATO TRANS, ktorá sídli v Nových Zámkoch, predstavil jej konateľ Hamza Ali Koptur: „Naša firma pôsobí na slovenskom trhu od roku 2007. Vrátane 20 nových vozidiel MAN TGX, ktoré sme dnes prevzali, v súčasnosti prevádzkujeme celkove 230 truckov a 116 návesov. Po zrealizovaní tejto objednávky počet ťahačov MAN v našom vozidlovom parku stúpne tento rok na 84. Vodičov zamestnávame okolo 250. Začiatok i koniec našich prepráv je v Turecku – centrálu máme v Istanbule. Pre svojich zákazníkov zabezpečujeme prepravu tovarov hlavne medzi Tureckom a Poľskom, kam smeruje asi 70 % prepráv a zvyšných 30 % realizujeme na Slovensku, v Čechách, Maďarsku, ale príležitostne v rámci vyťaženia vozidiel jazdíme tiež do Bulharska a Rumunska. Podstatnú časť z celkového objemu prepráv tvoria služby pre sektor „automotive“, potom nasleduje biela technika a transport potravín.“
V takomto pestrom geografickom prostredí najazdia vozidlá ATO TRANS od 100 000 do 120 000 km ročne. Nevýhodou je, že na balkánskych trasách veľa času strácajú dopravcovia na hraniciach, napríklad pri prechode z Turecka do Bulharska sa čaká aj dva dni. Spotrebu paliva zasa ovplyvňuje veľmi zlá kvalita ciest v Rumunsku aj Bulharsku i tvrdé zimy, zlé počasie. „Každopádne v porovnaní s inými značkami, ktoré máme, si vozidlá MAN vyžadujú menej servisu, a teda menej výdavkov. Ale šetrí to aj čas. To je pre každého dopravcu dôležité,“ pokračuje Hamza Ali Koptur a na margo nového kontraktu dopĺňa svoje doterajšie skúsenosti. „V roku 2016 sme kúpili 30 vozidiel MAN a boli sme spokojní s kvalitou, so spotrebou, sú nenáročné na servis a aj naši vodiči ich chválili. Preto sme sa rozhodli pre dlhodobú spoluprácu a týchto 50 vozidiel je len začiatok. Teraz by MAN chceli všetci naši šoféri… Takže tieto nové ťahače TGX pridelíme starým vodičom. Za zásluhy. A čo sa týka servisných služieb, pre novú flotilu budeme využívať autorizovaného partnera MAN v Istanbule, ktorý je 10 kilometrov od našej centrály.“
Novozámocký ATO TRANS patrí tureckej spoločnosti Hilal Group, ktorá pôsobí v cestnej nákladnej doprave medzi Tureckom a strednou Európou. Okrem vodičov zamestnáva ďalších 500 pracovníkov a má dcérske spoločnosti – Hilal Trans Polska u našich severných susedov, na Slovensku je to ATO Trans, v Maďarsku TURA Logistic, v Bulharsku Zero Point a okrem toho firma GAT Logistic operuje iba v Turecku. Celý vozidlový park skupiny Hilal Trans zahŕňa okolo 700 ťahačov, pričom 400 vozidiel prevádzkuje samotná materská spoločnosť. Vlani dosiahla skupina Hilal Trans tržby cca 70 miliónov eur.