Na veľtrhu IAA 2018 spoločnosť MAN Truck & Bus predstavila nový MAN CitE vyvinutý špeciálne pre distribúciu tovarov v mestách. Koncept elektrického distribučného vozidla, ktorého realizácia trvala iba 18 mesiacov, nastavuje latku v oblasti ergonómie pracoviska vodiča, bezpečnosti a udržateľnosti v tomto segmente nákladnej dopravy.
Mestá dnes čelia čoraz väčším výzvam pri zabezpečovaní kvality dopravy i života. Do roku 2050 populácia v mestách celosvetovo narastie o 50 %. To znamená okrem iného hustejšiu premávku súvisiacu so zásobovaním, viac hluku, emisií aj dopravných zápch. Výsledkom sú a budú čoraz prísnejšie predpisy i regulačné opatrenia. Dopravcovia musia pracovné procesy prispôsobiť tomuto vývoju a zároveň brať do úvahy rastúci dopyt po ich službách. Ako sa budú v mestách doručovať tovary, keď limity emisií a hluku sa neustále sprísňujú? Ako sa v stále hustejšej mestskej premávke dá zabrániť nehodám a škodám? Čo pomôže zjednodušiť prácu vodiča, ktorý na svojej trase musí každú chvíľu vystupovať a nastupovať do vozidla? Spoločnosť MAN predstavuje MAN CitE – distribučné vozidlo, ktoré je odpoveďou na všetky tieto otázky.
Ergonómia v centre pozornosti
Vozidlo s celkovou hmotnosťou 15 ton charakterizuje komplexne poňatý ergonomický dizajn. Zo strany vodiča sa do kabíny s úplne rovnou podlahou vstupuje mimoriadne ľahko a pohodlne, pretože schod je iba 350 mm nad vozovkou. Veľké, elektricky ovládané posuvné dvere vytvárajú najlepšie podmienky pre prácu aj tam, kde otvoriť klasické krídlové dvere by bol problém. Napríklad na úzkych parkovacích miestach alebo pri státí v druhom rade vozidiel. Dvere otvárajú kompletnú šírku i výšku vchodu do kabíny a okrem toho sa automaticky sklápa sedadlo spolujazdca, vďaka čomu má vodič dodatočné miesto na prechod interiérom. Môže nastúpiť aj vystúpiť vzpriamený, pričom sa nemusí ničoho pridŕžať.
Truck CitE je tiež majstrom ergonómie pri jazde. Vodič má všetky displeje priamo v zornom poli a monitor je plne digitálny, aby optimálne zobrazil všetky potrebné informácie. Prepínače – logicky zoradené podľa toho, ako často sa používajú – má bez problémov na dosah z bežnej pozície za volantom, podobne ako držiak na pohár a odkladacie priehradky. Okolo svojho pracoviska má šofér množstvo ďalších odkladacích možností. Je medzi nimi držiak v strednej časti, za ktorý sa dá bezpečne odložiť chladnička a na oboch podbehoch kolies sú police, napríklad na odloženie tašky. Držiak na nápoje konštruktéri prakticky umiestnili priamo na sedadle vodiča, pod ním sa dá uložiť doska s papiermi k tovaru. Nad dverami má vodič ďalší veľký priečinok, polica je i pred spolujazdcom. V spodnej časti panela dverí je integrovaná veľká priehradka, kam sa zmestia až dve 1,5-litrové PET fľaše.
Dizajnéri nezabudli vytvoriť optimálne podmienky na prácu večer a navrhli náležité osvetlenie interiéru i odkladacích priestorov. Tablet alebo smartfón sú tiež poruke – upevnené v univerzálnom držiaku na palubnej doske. To umožňuje zahrnúť upravený tablet či mobil do pracoviska vodiča tak, aby mal v ňom integrované logistické procesy a pohyb tovaru – ako napríklad digitálnu doručenku. Mimo vozidla môže takéto zariadenie fungovať v rámci vlastnej siete zákazníka.
Klimatizáciu vozidla MAN CitE navrhli na základe konkrétnych požiadaviek distribučnej dopravy v mestách. Vodič na svojej trase opakovane vystupuje a nastupuje, potom sa presunie na ďalšiu vykládku tovaru – proste neustále je v pohybe. Dvere sa teda často otvárajú: v zime uniká teplo a v lete sa stupňujú nároky na chladenie. To pri elektrickom vozidle značí neželané straty energie. Koncept klimatizácie v novom vozidle preto redukuje klimatizovanie vzduchu v kabíne a namiesto toho teplo a vetranie vedie do sedadla vodiča. V letných mesiacoch ventilácia odvádza pot, v zime je priame teplo sedadla príjemné a uvoľňuje svaly. Pri chladnom počasí udržiava vodičove ruky v teple prídavné vyhrievanie volantu.
Bezpečnosť nadovšetko
Pri mestskom distribučnom vozidle „bezpečnosť“ znamená predovšetkým neobmedzený výhľad na okolitú dopravu a na ostatných účastníkov cestnej premávky. Priamy očný kontakt s cyklistami a chodcami je pre vodiča obzvlášť dôležitý, lebo môže správne odhadnúť situáciu napríklad pri odbočovaní. Aj toto kritérium bral MAN do úvahy pri konštruovaní trucku CitE. Cez nízko siahajúce okná na každej strane kabíny je výborný výhľad z vozidla. Navyše zámerne nízka pozícia vodičovho sedadla prináša ten efekt, že šofér má cyklistov a chodcov na úrovni očí. Na strane spolujazdca je zorné pole cez čelné sklo dostatočne vysoké, aby bol spoza volantu nerušený výhľad na dopravné značky a semafory. A keďže počas jazdy v meste nie je dôležitý len výhľad dopredu a do strán, vodič má k dispozícii aj 360-stupňový digitálne vytvorený pohľad na CitE z vtáčej perspektívy: panoramatické snímanie kamerového systému zobrazuje celé okolie vozidla na veľkom centrálnom displeji. Takže počas pomalej jazdy a manévrovania vodič neustále vidí chodcov, cyklistov a rôzne prekážky, napríklad zaparkované autá.
Truck CitE je tiež vybavený novým sofistikovaným kamerovým systémom, ktorý nahrádza vonkajšie spätné zrkadlá – ide o efektívne opatrenie na predchádzanie nehodám kvôli mŕtvemu uhlu. Kamery na oboch stranách vozidla prenášajú obraz na dva monitory vo vodičovom zornom poli a redukujú mŕtve uhly. Vodič môže celú dopravnú situáciu zhodnotiť jediným pohľadom (pri klasickom riešení by musel pozerať do spätného, širokouhlého a obrubníkového zrkadla). Technológia kamier tiež umožňuje zobrazenie okolia vo vysokom rozlíšení, aby vodič mal lepší výhľad aj v noci a pri premenlivých svetelných podmienkach. Okrem toho kamerový systém redukuje slabiny spätných zrkadiel – zahmlievanie, reflexy alebo zanášanie špinou. Takto sa ďalej zvyšuje bezpečnosť a zároveň je menšia pravdepodobnosť poškodenia vozidla kolíziou.
Elektrická pohonná sústava
Spoločnosť MAN riešila koncept CitE dôsledne ako elektricky poháňané mestské vozidlo. Keďže nepotrebuje pohonné ústrojenstvo so vznetovým motorom nad prednou nápravou, kabína môže mať extrémne nízky nástup a poskytnúť voľný pohyb vodiča naprieč celým vnútorným priestorom. Pohon trucku CitE preberá centrálne umiestnený elektromotor z modulu MAN eMobility. Lítiovo-iónové batérie sú umiestnené pod rámom vozidla a na jedno nabitie umožňujú dojazd minimálne 100 km – to na dennú distribučnú trasu po meste stačí. Podvozok je z každej strany kompletne zakrytý, čo zvyšuje bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky a prispieva k lepšej ochrane batérií v prípade dopravnej nehody. Aj napriek svojmu individuálnemu konceptu truck MAN CitE je pripravený na montáž konvenčných nadstavieb a v podstate sa dá využiť na všetky úlohy typické pre mestskú distribučnú dopravu. Jeho hlavnou oblasťou sú však skriňové nadstavby na rozvoz výrobkov a tovarov pre malé firmy. MAN CitE je tiež vybavený špeciálnymi pneumatikami značky Continental. Koncepčná pneumatika Conti e.MotionPro je špecificky zladená s vozidlom CitE a vybavená špeciálnym dezénom a výraznými modrými pásmi na bočnej stene, ktoré sa perfektne hodia k dizajnu vozidla.
Nemožné sa stalo skutočnosťou!
MAN CitE ako koncept vozidla nepredstavuje len úplne nový prístup s mnohými inovatívnymi nápadmi, ktorými sa odlišuje od konvenčných riešení. Pri jeho vzniku vývojári vyrazili úplne novými cestami, hoci najprv to vyzeralo, že požiadavky projektu sú nesplniteľné.
Od základu novovytvorený elektrický truck vyvinuli v duchu požiadaviek mestskej distribučnej dopravy len za necelé dva roky. Za normálnych okolností takýto projekt trvá päť rokov – od prvých nákresov až po predstavenie hotového vozidla. Realizačný tím rýchlo pochopil, že úlohu zvládne iba s inovatívnymi prístupmi k organizácii práce – cez sektor softvérového vývojárstva, kde sú vývojové cykly relatívne krátke. Na tomto základe vznikol zmiešaný tím z viacerých oddelení, ktorý metódou Agile Scrum svoju prácu organizoval pružne a dynamicky. Rozhodovací proces výrazne zrýchlili pravidelné revízie projektu s jeho účastníkmi. Vďaka tomuto agilnému prístupu mohol MAN CitE vzniknúť už za 18 mesiacov a plne funkčná verzia sa predstavila vo svetovej premiére na septembrovom veľtrhu úžitkových vozidiel v Hannoveri. Tento úspech je výnimočný výkon, ktorý dosiahol mimoriadne motivovaný tím a vozidlom MAN CitE stanovil nové štandardy v oblasti bezpečnosti, ergonómie pracoviska a udržateľnosti v mestskej distribučnej doprave.
Spoločnosť MAN model CitE verejnosti po prvýkrát prezentovala na veľtrhu IAA 2018. Ak bude odozva pozitívna a prejaví sa dopyt, výroba ďalších vozidiel na báze trucku MAN CitE je reálnou možnosťou.