KEĎ PRÁCA JE AJ KONÍČKOM

Profil

KEĎ PRÁCA JE AJ KONÍČKOM

Svoju prácu robí s chuťou, odborne a profesionálny fortieľ podporuje spoľahlivou technikou na báze vozidiel MAN. Zoznámime vás s Petrom Klasom, majiteľom a „motorom“ rovnomennej trnavskej firmy, ktorá dokázala odtiahnuť aj skolabovaný Airbus…  

Pohľad na ťahač s návesom bezmocne vyvalený na boku cez celú šírku vozovky alebo zapichnutý v priekope býva dosť deprimujúci. Samozrejme, dobrá správa vtedy je, že sa vodičovi nič vážne nestalo. V každom prípade však treba ťažké vozidlo postaviť na kolesá a odtiahnuť. Môže to trvať tri hodiny alebo aj pol dňa – kľúčovým faktorom je vždy adekvátna technika a odborný prístup. Zašli sme na slovíčko do Trnavy, aby sme sa porozprávali s expertom na vyslobodzovanie a odťahovanie vozidiel všetkých kategórií.

„Naša firma Peter Klas vznikla roku 1991 a odvtedy robíme servis motorových vozidiel,“ spomína na svoje začiatky Peter Klas. „Roku 1997 sme rozbehli aj odťahovú službu. Najprv sme mali síce iba jednu Aviu, ale zato s hydraulickou rukou. Vtedy v Trnave a okolí chýbalo odťahovacie vozidlo vybavené žeriavom, takže sme sa dostali o krôčik vpred pred konkurenciu. Následne s rozmachom kamiónovej dopravy začala byť aktuálna téma ťažkej techniky na odťahovanie pokazených alebo vyslobodzovanie havarovaných truckov. Lenže kúpiť nové špeciálne odťahovacie vozidlo s patričnou výbavou bol dosť veľký finančný problém. Preto sme si najprv zadovážili Tatru so žeriavom AV 14. Pravda, s takýmto strojom ste sa so spotrebou nedostali pod 60 litrov, verzia AV 15 zhltla až 100 litrov…“ Postupne sa však vozidlový park rozširoval. Roku 2008 na dvore Odťahovej služby Peter Klas, s.r.o., pribudlo prvé vozidlo MAN – podvozok z modelového radu TGM s celkovou hmotnosťou 12 ton. Vzápätí kúpili druhý MAN… a ostali verní mníchovskej značke až dodnes. „Tieto vozidlá sa nám najviac osvedčili a odkedy moji chlapi sadli do MAN-ov, iné autá nechcú,“ vraví majiteľ.“

Každý zásah je niečím špecifický…

Prvý MAN s nadstavbou na odťahovanie ťažkých vozidiel si firma Klas kúpila roku 2010. Išlo o špeciálne vyslobodzovacie vozidlo vybavené rotátorom. V centrálnej Európe niečím takým vtedy nedisponoval nikto a ani v súčasnosti z hľadiska výbavy nemá v tomto regióne konkurenciu. Nadstavba je na podvozku TGS 8×6. „To bol bod, keď sme sa s technikou posunuli celkom inde.“ O dva roky nato prišla ďalšia posila „ťažkej váhy“: TGS 8×8 s nadstavbou pre vyslobodzovacie práce od talianskeho špecialistu OMARS vrátane veľkej hydraulickej ruky. Jazdené vozidlo, ale takmer ako nové – iba so 40 000 odkrútenými kilometrami. Súčasťou flotily Petra Klasa sú aj ťahače. Jedným z nich je veterán TGA, ktorý má najazdených už 1 400 000 km. „Funguje ako hodinky. Neskutočne dobré auto s neuveriteľne nízkou spotrebou,“ nešetrí chválou šéf. Odťahovacia služba disponuje 13 vozidlami, z nich 6 je značky MAN. O ľahšie transporty sa starajú malé plošiny s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony. „Prevádzkujeme rôzne modely – Daily, Ducato, Boxer…, ale teraz, keď MAN rozšíril ponuku o vany, zrejme si kúpime nový TGE.“

Nadstavby na odťahovacie vozidlá si necháva vyrobiť externe, ale podľa vlastných predstáv, ktorým musí zodpovedať aj podvozok. Napríklad posledná 12-tonová odťahovka je postavená na báze TGL 12.220. „Nevybral som si tento model, lebo je o dvetisíc eur lacnejší ako TGM, ale pretože TGL má rám nižší o 10 centimetrov. Pri tomto konkrétnom vozidle je riešenie pomocného rámu také, aby výška plošiny bola iba 80 cm. Musím totiž myslieť aj na to, že pri transporte veľkých dodávok s extra vysokou strechou by sme sa nezmestili pod niektoré podjazdy.“ Každé vozidlo je vybavené výkonnou hydraulickou rukou. Inak povedané: objednajú si najsilnejšiu ruku, aká sa dá skombinovať s daným vozidlom. Je to podstatne drahšie riešenie, ale zasa poskytne významnú výhodu pri nakladaní – dlhší dosah a veľkú nosnosť. Takže sa nestáva, aby odmietli nejaký zásah len preto, že nemajú patrične dimenzovanú techniku. Týka sa to tiež ťažnej kapacity navijakov i nosnosti zadných vidiel na najväčších odťahovkách.

Firma sídli v Trnave, externé strediská sú v Bratislave, resp. Kútoch. Mottom je poskytovať komplexné služby. Čiže ak havaruje ťahač so silom, v prípade potreby pristavia svoju prázdnu cisternu, do ktorej sa náklad prečerpá. Ak je nutné preložiť a odviezť sypký materiál z prevráteného vozidla, prídu so sklápačom a dovezú si malý bager, majú certifikát na ekologickú likvidáciu pri úniku nafty… Proste všetko dokážu zabezpečiť sami.

Popri štandardných zásahoch sa v tejto práci, samozrejme, prihodia aj nejakým spôsobom zvláštne, mimoriadne alebo výnimočné udalosti. A tak došla reč i na „rekordy“. Napríklad ako zasahovali, keď sa pred piatimi rokmi na bratislavskom letisku pri pristávaní poškodil Airbus spoločnosti DHL. Príčinou nehody bol kolaps prednej podvozkovej nohy, ktorá sa pri kontakte s dráhou zlomila. Následne lietadlo zmenilo smer a zastavilo sa celou dĺžkou v trávnatej ploche. „Prizvali nás, aby sme ho odtiahli do bezpečnej vzdialenosti od dráhy. Celá operácia bola síce dosť komplikovaná, ale napokon sme to spolu s kolegami zvládli – za jeden deň. Trup sa vpredu pomocou popruhov, nafukovacích vakov a žeriavu nadvihol, podložil sa špeciálny podvozok, ktorý kvôli tomu doviezli hasiči až z Olomouca a potom sme Airbus odtiahli tak ďaleko, aby neprekážal prevádzke na letisku. Ale ak mám vybrať skutočne najnáročnejší zásah, tak to bolo vyťahovanie smetiarskeho auta pri Banskej Bystrici, ktoré sa naplnené komunálnym odpadom vracalo z pravidelnej trasy. Vodič nezvládol zákrutu a vozidlo zletelo do rokliny asi 70 metrov hlboko… Vytiahnuť ho najprv skúšal iný tím, ale keď pretrhli laná, vzdali sa a odišli. My sme nasadili svoju techniku a uplatnili všetky finty, ktoré poznáme, lebo ako naschvál cesta tam bola široká iba tri metre a nedali sa riadne vysunúť podpery, museli sme 50-metrové laná nastaviť o ďalších 50 metrov… Proste tvrdo sme pracovali celý deň, ale dostali sme ho von!“ Pravda, len samotná technika niekedy nestačí. Občas treba makať doslova rukami – ako naposledy, keď sa prevrátil Rumun s nákladom jedlého oleja a bolo treba z návesu manuálne vyložiť vyše 20 ton vo fľašiach. Za tri hodiny to mali hotové.

„Jazdíme na zásahy aj do Čiech, kde máme zákazníkov, ktorí radšej zavolajú nás, ak sa im niečo prihodí. Vedia, že my im vozidlo pri vyťahovaní nedoničíme. Ja mám na tom rotátore 4 navijaky. Čiže aj keď havarovaný kamión leží na boku, dvoma navijakmi si ho dvihnem, dvomi vyrovnám a položím na cestu. Bez poškodenia, žiadne ťahanie krížom… A pritom nám stačí na prácu zväčša iba jeden jazdný pruh, takže nie je nutné uzavrieť celú cestu.“

V odťahovacej službe firmy Klas pracuje 17 zamestnancov, no i tak sa šéf takmer vždy osobne zúčastní akcie, ak ide o prevrátený nákladiak alebo kamión. Každý zásah je niečím špecifický a treba si dôkladne premyslieť postup vyslobodzovania vozidla. Aby bolo zdvihnuté a položené späť na cestu čo najefektívnejšie a aby pritom zbytočne nevzniklo ešte viac škody. Preto ho táto práca ešte aj po dvadsiatich rokoch baví.

Aj v tomto prípade platí, že čo sa zamlada naučíš… Prvé skúsenosti s vyslobodzovaním a odťahovaním nákladných vozidiel získal Peter Klas ešte počas vojenskej základnej služby, kde bol zaradený ako vodič autožeriavu a z času načas zasahoval pri nehodách vojenských vozidiel. Nuž a neskôr sa z neho stal naslovovzatý profesionál v tomto špecifickom segmente nákladnej dopravy.