Autobusy dneška pre dopravné úlohy zajtrajška. Spoločnosť MAN Truck & Bus predstaví na septembrovom veľtrhu IAA aj široké portfólio autobusov. Výstavnú premiéru absolvujú nové modely MAN Lion´s City E a Lion´s City CNG podobne ako minibus postavený na báze vanu MAN TGE.
Po debute nastupujúcej generácie mestských autobusov na jar 2018 sa teraz v rámci veľtrhu IAA nový MAN Lion’s City po prvýkrát predstaví širokej verejnosti. Veľtržnú premiéru tak absolvuje aj hybridný modul MAN EfficientHybrid, ktorý šetrí palivo rekuperovaním energie, ktorá sa uvoľňuje pri brzdení. Funkcia stop-štart zasa umožňuje státie vozidla bez hluku a emisií. Okrem výrazného nového dizajnu Smart Edge zaujme dvojnápravové vozidlo prezentované na IAA aj inováciou, ktorá sa uplatní na zastávkach: rôznofarebne osvetlené hrany dverí signalizujú otváranie a zatváranie.
Pri príležitosti IAA 2018 rodinu mestských autobusov doplnia verzie s alternatívnymi pohonmi. Spoločnosť MAN Truck & Bus v premiére predstaví mestský autobus s novo vyvinutým plynovým motorom a tiež prototyp plne elektrického modelu Lion’s City E, ktorý vizuálne vyniká odlišným dizajnom zdôrazňujúcim elektrický pohon. Keďže tento model nemá spaľovací motor, v zadnej časti sa uvoľnil priestor pre ďalšie 4 sedadlá. Celá elektrická pohonná sústava produkuje výkon 160 až 270 kW. Do interiéru s 29 miestami na sedenie vedie troje elektricky ovládaných dverí.
Spoločnosť MAN Truck & Bus, líder na trhu mestských autobusov poháňaných plynom, predstavuje kompletne prestavaný plynový motor MAN E18, voliteľne aj s modulom MAN EfficientHybrid. Takto MAN dokazuje vysokú prioritu alternatívnych pohonov vo svojom produktovom portfóliu. Prezentovaný kĺbový autobus s inovatívnym prechodovým mechom, ktorý je priesvitný a osvetlený, demonštruje, ako optimalizovať pohyb cestujúcich. Štvordverový model má 39 miest na sedenie. Novo vyvinutý motor MAN E1856 LOH s výkonom 320 k (235 kW) využíva štvorstupňovú automatickú prevodovku.
Paleta autobusov značky MAN bude doplnená modelom Lion’s Coach L, diaľkovou verziou autokaru s výťahom pre invalidné vozíky a dvoma miestami pre vozíčkarov. V porovnaní s autobusom Lion´s Coach, ktorý mal premiéru vlani, je upravená pozícia stĺpika C pre lepší výhľad cestujúcich v prvom rade. Okrem toho elektro-hydraulicky riadená vlečená náprava zlepšuje manévrovateľnosť a nová je i 12-stupňová prevodovka MAN TipMatic Coach. Motor MAN D2676 LOH so zvýšeným výkonom 470 k (346 kW) disponuje maximálnym krútiacim momentom 2400 Nm. Nová verzia motora bude k dispozícii od júla 2019.
NEOPLAN: Pohodlný, inovatívny a všestranný
Požiadavky na diaľkovú dopravu môže splniť aj poschodový autobusom NEOPLAN Skyliner. Vďaka konceptu s nízkou podlahou na „prízemí“ poskytuje pohodlný prístup aj pre cestujúcich s obmedzenou pohyblivosťou. Na spodnom podlaží sú k dispozícii až dve voľné miesta pre vozíčkarov – umožňujú to sklopné sedadlá na posuvnom systéme. Kvôli plynulému pohybu pasažierov a väčšiemu počtu miest na sedenie je vo výstavnom exponáte schodisko premiestnené na pravú stranu. Pri takomto riešení má double-decker 78 pohodlných sedadiel. Skyliner poháňa inovovaný motor D26 s výkonom 510 k (375 kW) a maximálnym krútiacim momentom 2600 Nm spriahnutý s automatizovanou prevodovkou novej generácie MAN TipMatic Coach.
Ako efektívne opatrenie proti nehodám, ku ktorým dochádza kvôli mŕtvemu uhlu, bude na autobusoch NEOPLAN Skyliner a Cityliner prezentovaný nový systém nahrádzajúci spätné zrkadlá. Kamery na obidvoch stranách vozidla poskytujú vodičovi obrazy v reálnom čase na dvoch displejoch, pričom eliminujú mŕtvy uhol. Šofér môže jediným pohľadom vyhodnotiť celú situáciu, čo si inak vyžaduje spätné, širokouhlé a obrubníkové zrkadlo. Použitá kamerová technológia zobrazuje okolité prostredie vo vysokom rozlíšení bez ohľadu na svetelné podmienky. Vodič má teda lepší prehľad aj v noci. Navyše táto technológia minimalizuje limitujúce faktory zrkadiel (zahmlievanie, znečistenie, reflexy slnečných lúčov). Takže ide o ďalší príspevok k bezpečnosti a súčasne vďaka nižšej pravdepodobnosti kolízií klesnú náklady na opravy. NEOPLAN Cityliner má nainštalovaný aj systém Bird View (pohľad z vtáčej perspektívy), ktorý sníma okolie autobusu 6 kamerami. Obraz sa premieta na samostatnom monitore na pracovisku vodiča.
Nielen mimoriadne bezpečné cestovanie, ale i výnimočne exkluzívny zážitok z jazdy sľubuje Cityliner L so špecifickým interiérom. Je zameraný na emócie, pričom kombinuje super komfort s vysokými nárokmi na stravovanie. Prepravná kapacita tohto vozidla je až 35 cestujúcich. Okrem luxusného salónika má VIP autobus kuchyňu s teplovzdušnou rúrou, indukčné nabíjanie pre mobilné telefóny, tónované osvetlenie podporujúce pohodu… MAN Bus Modification Center opätovne pôsobivo prezentuje svoj fortieľ v prestavbách autobusov.
Vstup do sveta NEOPLAN otvára Tourliner C. A aký vstup! Tretie vozidlo z projektu movingART (umenie v pohybe) dostalo nápadný polep od zoskupenia výtvarníkov Berliner Klebebande. Interiér charakterizujú teplé farby a materiály zvýrazňujúce vysokú kvalitu autobusu a moderný dizajn. V dvojnápravovom autobuse so štvorhviezdičkovou výbavou sa komfortne odvezie 48 cestujúcich. Modernú pohonnú sústavu tvorí motor s výkonom 470 k (346 kW), resp. maximálnym krútiacim momentom 2400 Nm a nová automatizovaná prevodovka MAN TipMatic Coach.
MAN TGE Minibus
Po uvedení modelového radu MAN TGE na IAA 2016 sa MAN Truck & Bus začlenil medzi výrobcov, ktorí ponúkajú kompletný sortiment vozidiel pre nákladnú dopravu. Teraz nasleduje doplnenie palety autobusov o minibusy na báze TGE. V Hannoveri sa predstaví MAN TGE Intercity s kapacitou 15 cestujúcich, ktorý reprezentuje riešenie pre medzimestskú prepravu. Nastupuje sa cez elektricky ovládané posuvné dvere a elektricky vysúvaný schodík, príjemnú teplotu garantuje klimatizácia nainštalovaná v strope (štandardná výbava), ku komfortu pasažierov okrem iného prispievajú USB nabíjacie zásuvky na bočných stenách a prídavné reproduktory. Minibus, ktorý možno využiť napríklad v kyvadlovej doprave, na exkurzie či hotelový servis, meria 7391 mm a je vybavený celým radom sofistikovaných prvkov aktívnej bezpečnosti vrátane systému núdzového brzdenia EBA, adaptívneho tempomatu ACC, korigovania vplyvu bočného nárazového vetra aj asistenta pre jazdu v pruhu. Pod kapotou pracuje dvojlitrový motor s výkonom 177 k (130 kW) spriahnutý s manuálne ovládanou prevodovkou.
MAN Services a MAN Transport Solutions
Návštevníci expozície MAN budú mať príležitosť diskutovať nielen o výrobkoch, ale tiež o rozsiahlych službách, ako spravovanie údržby, servis vozidiel, originálne dielce a príslušenstvo i finančné služby. Prostredníctvom praktického tréningu vodičov pod vedením vlastných školiteľov z MAN ProfiDrive ponúka výrobca dopravcom zlepšenie bezpečnosti a efektívnosti. Pri optimalizovaní hospodárnosti prevádzky je cieľom školení zredukovanie spotreby paliva až o 10 % – vďaka inteligentnej kombinácii jazdných šoférskych zručností, predvídavému spôsobu jazdy a ekonomickému plánovaniu trás.
Pokiaľ ide o alternatívne pohony, odborníci z konzultačného tímu MAN Transport Solutions odpovedia na všetky otázky, ktoré sa týkajú prechodu od nízkych emisií až po nulové emisie. Jedným z cieľov poradenstva je elektrifikovanie autobusov, truckov a dodávkových vozidiel. Erudovaní experti vďaka svojim bohatým skúsenostiam poskytnú rady nielen v oblasti vozidiel, ale aj zo sféry infraštruktúry, energetických požiadaviek a koncepcie údržby vozidlového parku.