Jan Kohlmeier: Veľké výzvy a nové príležitosti

Rozhovor

Jan Kohlmeier: Veľké výzvy a nové príležitosti

So značkou MAN je Jan Kohlmeier profesionálne spojený už 16 rokov. Nová etapa jeho pracovnej kariéry v mníchovskej firme sa začala 1. marca 2020, keď oficiálne nastúpil na pozíciu konateľa a generálneho riaditeľa spoločností MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia. Aké má plány, idey a ambície pre najbližšiu budúcnosť? O tom je nasledujúci rozhovor.

 

So svojimi dlhoročnými skúsenosťami Jan Kohlmeier (40) rozhodne nie je žiaden nováčik v „drese“ značky MAN. Začínal v popredajných službách, neskôr viedol aftersales tím v Poľsku. A keďže tento región je relatívne malý, neraz bol v kontakte aj s Českou republikou a so Slovenskom. To bolo zruba v období 2006 až 2012. Potom v rámci značky MAN prešiel do sektora predaja truckov a pre Jana Kohlmeiera nastalo veľmi pestré obdobie.

 

Boli ste vedúcim predaja vo východnej Európe, čo vtedy zahŕňalo aj Rusko, ale postupne vás vietor zavial až do Ázie…

Najprv som sa presťahoval do Uzbekistanu, kde má MAN joint venture s tamojšou veľkou fabrikou. Mal som na starosť všetky predajné aktivity. Uviedli sme napríklad na trh mestský autobus s pohonom na stlačený zemný plyn, ktorý sa tam vyrábal. Za môjho pôsobenia MAN produkoval v Uzbekistane aj náš indický truck CLA a modely TGS a TGM. V tomto regióne som pracoval zhruba štyri roky a boli sme zodpovední za celú strednú Áziu – Kirgizsko, Kazachstan, Uzbekistan, Tadžikistan… Pre mňa osobne to bola veľmi zaujímavá skúsenosť, lebo tam spoznáte inú kultúru – aj v oblasti biznisu. Nuž a potom som sa pred rokom a pol presťahoval do Bangkoku, kde som bol zodpovedný za predaj truckov v Ázii. V Bangkoku má MAN regionálnu centrálu, ktorá pokrýva obrovskú oblasť – od Nového Zélandu po Kóreu, Čínu, Taiwan, Filipíny či Srí Lanku. Z toho je zrejmé, že veľa času som strávil v lietadle. Spomínané trhy sú veľmi rozdielne. Na niektorých sa ešte stále používajú motory Euro 0 a inde Euro 6, niekde sa jazdí vpravo a niekde vľavo, vo viacerých krajinách máme naozaj veľký trhový podiel, v iných sme významným hráčom, ktorý len začína… Takže toto bolo pre mňa dôležité a mimoriadne intenzívne obdobie.

 

Teraz ste opäť v novom prostredí, ale naspäť v Európe. Určite ste sa už zoznámili s aktuálnou situáciou na slovenskom trhu a pozíciou značky MAN v tomto regióne. Ako to vidíte?

Pre mňa je to trocha návrat ku koreňom. Tímy MAN na Slovensku a v Českej republike som vždy veľmi obdivoval. Myslím, že na oboch trhoch máme veľmi silné zastúpenia. Navyše prišiel som vo veľmi zaujímavej konštelácii okolností: MAN sa vlani prvýkrát stal trhovým lídrom na Slovensku a vzápätí prezentujeme úplne novú generáciu vozidiel, ktorú ale zároveň privádzame do prostredia, kde trh klesá. Keďže cítiť určitú neistotu, ktorá komplikuje našim zákazníkom život, je to pre mňa nepochybne výzva na začiatku novej cesty a ja sa teším na prácu s našimi tunajšími partnermi, našimi zákazníkmi a na to, ako ich dokážeme aj v týchto ťažších chvíľach podporiť.

 

Môžete poodhaliť vaše zámery na rok 2020?

Ako som už povedal, myslím si, že tu máme veľmi dobrý a stabilný tím, dôkazom čoho je aj minuloročný úspech. Som však presvedčený, že hoci sme jednotka na trhu, kľúčom k udržateľnému a dlhodobému úspechu je pracovať na našej servisnej sieti. Máme teda plány na jej rozvoj. Tie, samozrejme, vznikli ešte pred mojím príchodom. Pre mňa je ale dôležité, aby sme ich zrealizovali. Dlhodobo sme pracovali na našom novom servise v Malackách a som presvedčený, že sa nám ho v najbližšom roku podarí otvoriť. Okrem toho si myslím, že pre nás aj našich zákazníkov je veľmi dôležité, aby sme mali ďalší servis aj na východnom Slovensku. V priebehu najbližších mesiacov vám budeme vedieť dať bližšie informácie. Existuje viacero možností a teraz je priskoro, aby sme potvrdili, kde sa bude nachádzať. Ale mám dobrý pocit z toho, ako v tejto otázke napredujeme. V strednodobom horizonte potrebujeme posilniť svoju prítomnosť aj v západnej alebo stredozápadnej časti Slovenska. Takže v tejto oblasti máme určité plány, na ktorých pracujeme a podľa mňa to je v duchu rozvoja servisnej siete dôležité pre našich zákazníkov aj pre našu organizáciu.

 

Nastúpili ste do funkcie vedúceho manažéra pre český a slovenský trh presne v čase, keď MAN uvádza do života úplne novú generáciu vozidiel. Čo to v najširšom kontexte znamená pre vás a vašich kolegov?

Je to velikánska výzva a príležitosť. Všetci sa sústredíme na uvedenie nového modelu, ktorý zákazníkom prináša množstvo pridanej hodnoty. Myslím si, že aj naše súčasné portfólio je veľmi dobré. Ale na prezentácii nového trucku v Bilbau som bol nadšený, ako sa našim konštruktérom podarilo posunúť vozidlo o ďalší krok dopredu, obzvlášť ak sa pozriete na riešenie kabíny maximálne orientované na vodiča. Šoféroval som ho v Bilbau trikrát a stále žasnem z toho pocitu priestoru – skoro ako v obývačke! Viem, že aj naši zákazníci na Slovensku zápasia s nedostatkom profesionálov a myslím si, že takéto pracovisko vodiča v novom produktovom rade je vec, ktorou im dokážeme pomôcť. V portfóliu pohonných systémov sú tri nové hospodárne motory Euro 6d – typ D08, D15 a D26 – a keď sa pozrieme na celkové náklady na vlastníctvo, tak hlavne v oblasti znižovania spotreby paliva sme sa naozaj posunuli vpred.

 

Plánujete oficiálne predstavenie novinky pre zákazníkov na Slovensku?

Áno, určite. Pripravujeme oficiálnu prezentáciu, na ktorej novú generáciu truckov predstavíme slovenským dopravcom prvýkrát naživo. A potom plánujeme podujatia v štýle road show, kde pôjde najmä o to, aby si zákazníci mohli nové trucky ohmatať, zajazdiť si s nimi a dozvedieť sa viac o kompletnom balíku, ktorý s novou generáciou truckov prichádza. Myslím si, že je veľmi dôležité, aby naši zákazníci dostali príležitosť z prvej ruky a emocionálne spoznať novú generáciu vozidiel a pochopiť výhody, ktoré s ňou na trh prinášame.

 

Kedy sa začne s predajom?

Výroba nastupujúcej generácie bude zo začiatku bežať paralelne so súčasným produktovým radom. Takže tento rok sme v situácii, keď môžeme ponúknuť starý i nový model. Po oficiálnej slovenskej premiére budeme mať k dispozícii aj predvádzacie vozidlá a predpokladám, že predaje sa budú zvyšovať ku koncu roka. Ale už dnes máme prvé objednávky na vozidlá novej generácie.

 

Ešte sme nehovorili o najmenšom modelovom rade v ponuke MAN. Aké ambície má dodávka TGE na slovenskom trhu, respektíve jej elektrická verzia?

Naše portfólio ľahkých úžitkových vozidiel má na Slovensku ešte stále veľký potenciál. Uviedli sme ho na trh dobre, ale som presvedčený, že v najbližších rokoch musíme byť s týmto modelom na cestách viditeľnejší. Ide o vynikajúci produkt, najmä v kombinácii s našimi službami a – čo je dôležité – s rozvojom našej servisnej siete.

Elektrickú mobilitu globálne štartujeme nielen s vanom eTGE, ale aj s nákladným vozidlom eTGM, ktorý máme tiež v ponuke. Pre našu organizáciu je dôležité prezentovať tieto modely a ponúknuť možnosť distribúcie tovarov bez emisií aj našim zákazníkom. Pretože táto zmena sa blíži a je len otázkou času. Verejnosť vyvíja tlak na dopravný priemysel a našou úlohou je podporiť našich zákazníkov na tejto ceste.

 

(Poznámka redakcie: Rozhovor s pánom Kohlmeierom vznikol začiatkom marca, teda ešte predtým, ako sa koronavírus rozšíril i na Slovensko. O dva týždne nato sa situácia dramaticky zmenila a opatrenia na zastavenie pandémie zasiahli aj celý dopravný priemysel. Spoločnosť MAN robí všetko, čo je v jej silách, aby si udržala plnú prevádzku svojich predajných a servisných miest po celom svete – pri zachovaní zdravia a bezpečnosti svojich zamestnancov, čo ostáva najvyššou prioritou.)