IAA Transportation 2022: MAN formuje zmenu

IAA Transportation 2022: MAN formuje zmenu

Dekarbonizácia nákladnej dopravy, digitalizácia logistiky a prehlbujúci sa nedostatok vodičov nákladných vozidiel – to sú zásadné výzvy, ktoré stoja pred dopravnými spoločnosťami. Na IAA Transportation 2022 spoločnosť MAN Truck & Bus poskytne odpovede na tieto otázky.

●  IAA 2022: MAN formuje zmenu od dieselových nákladných vozidiel k inteligentným dopravným riešeniam, ktoré sú ohľaduplné ku klíme a bez emisií CO2

●  Nový motor MAN D26 s väčším výkonom i krútiacim momentom a vylepšenie aerodynamiky prinesú ďalšiu 4-percentnú úsporu paliva

●  Balíky výbavy Lion S pre modely TGX a TGS sú ešte exkluzívnejšie a orientované na vodiča  

Kľúčovými témami v expozícii MAN Truck & Bus na veľtrhu IAA Transportation sú konvenčné vozidlá s ešte nižšou spotrebou, ešte atraktívnejšie a komfortnejšie pracovisko vodiča, inovatívnejšie digitálne služby, ale súčasne výrobca prezentuje budúcu inteligentne prepojenú dopravu bez emisií CO2 a vývoj autonómnych vozidiel. Okrem toho v Hannoveri absolvuje výstavnú premiéru prototyp plne elektrického trucku v takmer sériovej verzii, ktorý MAN uvedie na trh v roku 2024. S denným dojazdom až 800 kilometrov a potenciálom pre megawattové nabíjanie bude nový e-truck elektrifikovať nielen diaľkovú dopravu, ale vďaka svojej všestrannosti aj všetky bežné oblasti dopravy, ktoré sú dnes pokryté nákladnými vozidlami so vznetovým motorom. Vyrábať sa má spolu s konvenčnými modelmi na sériovej linke, čo garantuje mimoriadne flexibilný prechod z nafty na elektriku. Spolu s komplexným poradenstvom v oblasti elektrickej mobility a nabíjacej infraštruktúry MAN výrazne uľahčuje dopravným spoločnostiam prechod na pohonné systémy bez CO2.

Zmena smerom k udržateľnej, klimaticky neutrálnej mobilite prebieha čoraz rýchlejšie, a to najmä v dopravnom priemysle. Preto sa MAN na tohtoročnom veľtrhu IAA Transportation v hale 12, stánok C20 zameriava na megatrendy, ktoré túto transformáciu sprevádzajú: Nulové emisie pre cestnú dopravu tovarov bez CO2, digitalizácia pre optimálne začlenenie nákladných vozidiel do dopravných procesov a autonómne riadenie pre väčšiu bezpečnosť i efektívnosť, cielené využívanie nedostatočných zdrojov vodičov a tiež inteligentná, ku klíme šetrná kombinácia rôznych druhov dopravy. Aktívne formovanie tejto transformácie však súčasne znamená zostať inovatívny v oblasti konvenčných produktov.

„Našim zákazníkom zjednodušujeme každodenné podnikanie ešte menšou spotrebou paliva, ešte väčším zameraním na potreby vodiča a užitočnými digitálnymi službami, ako je napríklad automatická platba trucku na čerpacej stanici. Do výroby zavádzame viac flexibility a náš budúci e-truck budeme produkovať na linke spolu s konvenčnými modelmi, aby sme mohli operatívne vyrábať nákladné vozidlá s elektrickým alebo dieselovým pohonom – v závislosti od želaní našich zákazníkov. Po spustení výroby náš nový elektrický model bude vhodný pre všetky oblasti dopravy, či už pre regionálnu distribúciu bio-mlieka alebo diaľkovú prepravu „zelenej“ ocele. Našich zákazníkov pri prechode na e-mobilitu dôsledne sprevádzame, pričom využívame dlhoročné skúsenosti s e-busmi aj s e-vanmi a elektrickými TGM v distribúcii tovarov,“ vysvetľuje prístup mníchovského výrobcu k udržateľnej, klimaticky neutrálnej doprave Alexander Vlaskamp, predseda predstavenstva MAN Truck & Bus.

Elektrický truck na prahu výroby

V centre pozornosti prezentácie mníchovského výrobcu úžitkových vozidiel je prototyp nového e-trucku MAN v takmer sériovej verzii, ktorý bude od roku 2024 nasadený do praxe u prvých zákazníkov. Z technického hľadiska je toto vozidlo pozoruhodné prípravou na budúce megawattové nabíjanie – vďaka veľkej nabíjacej kapacite a krátkym časom dobíjania je elektrický truck MAN predurčený pre ťažkú diaľkovú dopravu s denným dojazdom 600 až 800 kilometrov. Pri ďalšej generácii batérií (asi od roku 2026) sa očakáva dojazd na jedno nabitie až 1000 kilometrov. To znamená, že spolu s nízkymi prevádzkovými nákladmi a najlepšou energetickou bilanciou vozidlá s batériovým elektrickým pohonom ponúkajú najvhodnejšiu technológiu pre budúce flotily bez CO2. Pokiaľ ide o rozmanitosť použitia a možné koncepcie nadstavieb, budúci MAN eTruck sa plne vyrovná dnešným nákladným vozidlám so vznetovým motorom – či už pôjde o diaľkovú prepravu chladených potravín bez emisií CO2, čistý a tichý zvoz odpadu v meste alebo plne elektrickú dopravu materiálu na stavenisko.

Nulové emisie: Holistický prístup k prechodu na elektriku

Pre úspešnú konverziu dieselového vozidlového parku na elektrický treba s veľkým predstihom pred kúpou e-trucku spraviť ucelený rozbor potrieb zákazníkov. Preto oddelenie MAN eMobility Consulting, ktoré MAN po prvý raz predstavuje na IAA spolu s novým elektrickým modelom, bude okrem poradenstva k prevádzke vozidla poskytovať aj konzultácie s ohľadom na špecifické prevádzkové podmienky zákazníka. Ide najmä o optimalizáciu nákladov, analýzu používaných trás, prispôsobenie vozidlového parku režimu prevádzky a potrebné je poradenstvo aj v oblasti nabíjacej infraštruktúry. Digitálne nástroje, napríklad nový MAN eReadyCheck, ktorý môžu zákazníci používať už od IAA, umožňuje manažovať doručovacie trasy čisto elektricky. Alebo pomocou funkcie MAN eManager môže vedúci dopravy sledovať dôležité informácie o nabíjaní zo všetkých nákladných vozidiel vo flotile. Táto digitálna podpora je súčasťou eSolutions, ktoré na veľtrhu predstavia experti z MAN Transport Solutions a prezentujú sa aj rôzni partneri z oblasti nabíjacej infraštruktúry.

Digitalizácia: Pomocníci pri každodenných dopravných operáciách

Pokiaľ ide o oblasť digitalizácie, MAN vo svojej expozícii poskytne prehľad širokej palety existujúcich digitálnych služieb aj výhľad na pripravované digitálne služby. Pomocou MAN Now je už možné aktualizovať mapové podklady pre navigáciu a funkcie ako MAN EfficientCruise a špecifické jazdné programy sa dajú nahrať do vozidla cez internet.

Práce v servise možno urobiť rýchlo a jednoducho vďaka digitálnemu manažovaniu údržby MAN ServiceCare a online systém monitorovania efektivity MAN Perform pomáha zabezpečiť, aby nákladné vozidlo vždy jazdilo hospodárne. Spoločnosť MAN predstavuje na IAA po prvý raz aj nový digitálny platobný systém, ktorý vodičom výrazne uľahčuje návštevu čerpacej stanice a manažérom vozidlového parku sledovanie výdavkov za palivo.

Automatizácia: Smerovanie k autonómnej doprave medzi logistickými uzlami

Popri pohonoch bez emisií CO2 je autonómna jazda základným nástrojom pre udržateľnú nákladnú dopravu. Plusy: Menej nehôd spôsobených chybou vodiča, väčšia flexibilnosť a efektívnosť cez odčlenenie dopravných procesov od legislatívou stanovených časov jazdy a odpočinku. Výhodou je tiež zredukovanie neatraktívnych úloh pri riadení vozidla na dlhé vzdialenosti v prospech náročnejšej a pestrejšej práce za volantom v mestskej a regionálnej doprave – pre tých vodičov, ktorí sú ešte k dispozícii.

Pomocou rôznych aktuálne prebiehajúcich praktických projektov MAN vysvetľuje priebežné kroky vo vývoji od autonómnej jazdy v uzavretom priestore až po plne samostatnú jazdu po diaľnici medzi logistickými uzlami. Projekt ANITA je zameraný na autonómnu prepravu kontajnerov v rámci cestno-železničného prekladiska partnerskej spoločnosti Deutsche Bahn. Cieľom je výrazne zvýšiť výkon prekládkového procesu a tým dosiahnuť aj klimaticky ohľaduplnejšiu kombinovanú dopravu. Na druhej strane projekt ATLAS-L4 už pracuje na konkrétnom uplatnení autonómnych prepráv z uzla do uzla, keďže vďaka zákonu o autonómnom riadení sú od roku 2022 takéto jazdy v Nemecku možné. Koncom roka 2024 vzíde z projektu ATLAS-L4 prvý kamión, ktorý bude jazdiť autonómne po nemeckej diaľnici.

Úspora paliva: Až o 4 % nižšia spotreba a väčší výkon

Pre trucky s dieselovým pohonom prináša MAN na veľtrh IAA inovovaný motor D26. Množstvo vylepšení znamená, že tento špecialista pre diaľkovú kamiónovú dopravu, ťažkú distribučnú dopravu a stavebný sektor spotrebuje až o 3 % menej paliva ako súčasný motor D26, ktorý je už teraz veľmi hospodárny. Pritom všetky modifikácie budú mať zvýšený krútiaci moment i výkon (+50 Nm, resp. +10 k). Ďalšie úspory v diaľkovej doprave prinášajú nové aerodynamické prvky pre MAN TGX, ktoré ešte viac znižujú odpor vzduchu a zlepšujú prúdenie vzduchu k návesu. Spolu s úsporou motora to znamená zredukovanie spotreby paliva v diaľkovej doprave až o 4 %

Zacielené na vodičov: Nová výbava Individual Lion S

V rámci IAA Transportation 2022 pridáva MAN do svojho súčasného produktového radu ešte viac emócií. Exkluzívna špičková výbava Individual Lion S, ktorá je obľúbená medzi vodičmi aj podnikateľmi a nedávno získala prestížne ocenenie v súťaži Red Dot Design Award, bude k dispozícii aj pre MAN TGS a zároveň prechádza rozsiahlymi inováciami. Špeciálny farebný dizajn teraz zahŕňa i ramená kamier systému MAN OptiView, ktorý eliminuje mŕtve uhly pri zobrazovaní dopravnej situácie a ostatných účastníkov cestnej premávky. K typickým červeným štylistickým prvkom v interiéri a na kabíne pribudli nové vizuálne akcenty. Aerodynamické kryty na bokoch dlhých kabín sú okrem iného zvýraznené čiernymi alebo červenými farebnými prvkami a v ponuke je tiež atraktívna súprava čiernych doplnkov pre optiku.