Flexibilný podvozok eBus: MAN je motorom udržateľnej mobility
V budúcnosti bude MAN Truck & Bus na svetovom trhu ponúkať podvozok pre elektrické autobusy. Základom tohto šasi sú overené technológie z modelového radu Lion’s City E. Cieľom je ďalej podporovať mobilitu ohľaduplnú k životnému prostrediu a podieľať sa na ešte čistejšej, tichšej a bezpečnejšej doprave v mestách na celom svete.
- Od spustenia predaja modelu Lion’s City E si európske mestá objednali už vyše 1000 plne elektrických autobusov MAN
- MAN Truck & Bus robí ďalší krok ma ceste od nízkych emisií k nulových emisiám
- Nové šasi eBus prezentuje základ elektrického autobusu MAN pre medzinárodné trhy
- Pri vývoji podvozka pre e-busy využil MAN svoje dlhoročné skúsenosti v oblasti technológie podvozkov a elektrickej mobility
- S dodaním prvých prototypov sa počíta už v roku 2023, štart sériovej výroby je naplánovaný na rok 2024
Elektrická mobilita elektrizuje stále viac ľudí a spoločností na celom svete. V medzinárodnom meradle rýchlo naberá na obrátkach. Analytici očakávajú, že v nasledujúcich rokoch dopyt po elektrických autobusoch bude naďalej rásť. Podľa prognóz predaje autobusov s nulovými emisiami v rámci globálneho trhu vzrastú do roku 2040 na vyše 80 %. „Aby sme vyšli v ústrety tomuto dopytu a významne prispeli k udržateľnej mobilite, teraz ponúkame riešenie elektrického autobusu od MAN pre medzinárodné trhy mimo Európy s naším šasi eBus,“ hovorí Rudi Kuchta, vedúci autobusovej obchodnej skupiny v MAN Truck & Bus. „S podvozkom dávame karosárskym firmám z celého sveta ideálny základ pre ich plne elektrické modely.“
Pri príprave a uvedení podvozka pre e-busy stavia MAN na znalostiach a skúsenostiach nazhromaždených počas vývoja a výroby modelu Lion’s City E. „Okrem toho sa spoliehame na naše dlhodobé partnerstvá a intenzívne pracujeme s našou globálnou sieťou výrobcov karosérií, aby sme čo najlepšie obslúžili aj trhy v Ázii, Afrike, Južnej Amerike, Austrálii a na Novom Zélande,“ dodáva Rudi Kuchta. Prvé prototypy podvozka MAN pre e-busy budú dodané už v roku 2023 a začiatok sériovej výroby je naplánovaný na rok 2024. Podvozok pre elektrické autobusy bude produkovať závod MAN v poľskom meste Starachowice, ktorý vyrába aj Lion’s City E. „V posledných rokoch naši zamestnanci vo vývoji a výrobe získali cenné skúsenosti ohľadne elektrického autobusu a jeho sériovej produkcie. Takže celkom prirodzene začleňujeme do výroby naše nové šasi eBus a naši zákazníci z toho budú výrazne profitovať.“
Podvozok eBus: Flexibilné riešenia a osvedčené technológie
V prvej fáze bude MAN ponúkať šasi eBus vo vyhotovení s dvoma nápravami pre nízkopodlahový autobus, pre verziu s nízkym nástupom a medzimestský autobus (s vysokou podlahou). „Aby sa podvozok pre elektrické autobusy dal využiť všade, k dispozícii bude variant s riadením na ľavej i pravej strane,“ hovorí Barbaros Oktay, vedúci oddelenia autobusového inžinierstva v MAN Truck & Bus. A dodáva: „Toto je mimoriadne zaujímavé pre krajiny, v ktorých je ľavostranná premávka a kde na cestách už dominujú autobusy MAN – okrem iných je to Singapur, Južná Afrika, Austrália a Nový Zéland.“
Pokiaľ ide o komponenty pre nový produkt, MAN sa spolieha na technológiu uplatnenú pri autobuse Lion’s City E – predovšetkým je to centrálny elektromotor na zadnej náprave a spoľahlivá technológia batérií z Volkswagen Group. „Vďaka technológii, ktorá sa v tomto odvetví už osvedčila a zásluhou dlhoročných skúseností v oblasti výroby podvozkov môžeme našim zákazníkom ponúknuť inovatívne a efektívne riešenie elektrickej mobility pre mestskú a medzimestskú dopravu,“ vysvetľuje Barbaros Oktay. Ďalším presvedčivým aspektom je, že MAN ide s technológiou batérií ešte o krok ďalej, aby splnil niekedy enormne odlišné požiadavky autobusových spoločností pokiaľ ide o denný dojazd, celkový počet najazdených kilometrov a náklady. Preto okrem batérií na báze technológie NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt), ktorú používa Lion’s City E, pribudne v ponuke aj typ LFP (lítium-železo-fosfátová batéria). „Naším cieľom je čo najviac uľahčiť všetkým našim zákazníkom začať s e-mobilitou. A dokážeme to s produktom, ktorý je bezpečný, spoľahlivý, má dlhý jazdný dosah a je mimoriadne flexibilný,“ uzatvára Barbaros Oktay.
Stratégia NewMAN: Šasi pre e-busy je dôležitý krok do budúcnosti
Predstavenie podvozka eBus znamená pre MAN Truck & Bus ďalší dôležitý a dôsledný krok s ohľadom na stratégiu NewMAN. Krok smerom k budúcnosti. Cieľom je hrať kľúčovú rolu pri formovaní mobility zajtrajška. „Pritom sa jednoznačne zameriavame na jazdu bez emisií CO2, ktorá je hlavným prvkom našej stratégie. Naša cesta vedie od nízkych emisií k žiadnym emisiám. Aby sme to dosiahli, v segmente mestských autobusov sa úplne spoliehame na elektrickú mobilitu s modelom Lion’s City E,“ hovorí Rudi Kuchta a pokračuje: „Plne elektrický mestský autobus dnes využívajú v mnohých veľkých európskych mestách. Či už je to v Barcelone, Hamburgu, Kodani, Malmö alebo Zürichu, elektrický Lion’s City denno-denne dokazuje, ako skvele zvláda premávku v mestách a ako ľahko sa dá integrovať do existujúcich prevádzok.“
Od uvedenia modelu Lion’s City E do predaja MAN Truck & Bus podpísal so zákazníkmi zmluvy na dodávku viac než 1000 elektrických autobusov. Nový podvozok pre elektrické autobusy je teraz zostavený tak, aby výrazne prispel k urýchleniu trvalo udržateľnej mobility aj mimo Európy. „V spoločnosti MAN sa hlásime k parížskym klimatickým cieľom. Zodpovednosť za ekologickú mobilitu pre nás rozhodne nekončí na hraniciach Európy,“ zdôraznil Rudi Kuchta.