Fabrika v Niepolomiciach neďaleko Krakova oslávi tento rok prvé okrúhle jubileum: 10. narodeniny. Pred desiatimi rokmi tam oficiálne odštartovala produkcia ťažkých nákladných vozidiel v novom montážnom závode MAN, keď 4. októbra 2007 z linky zišiel prvý ťahač MAN TGA 19.400.

Závod MAN Trucks Sp.zo. v poľských Niepolomiciach (20 km od Krakova) patrí k najmodernejším svojho druhu v Európe. Bolo to vôbec prvý raz, že MAN staval výrobné kapacity „na zelenej lúke“. Fabrika vyrástla v rekordnom čase – za 16 mesiacov od položenia základného kameňa po spustenie produkcie, pričom projekt zahŕňal aj priekopnícke systémy a nové štandardy v efektívnosti logistiky i montážnom procese. Investície dosiahli vyše 100 miliónov eur. Produkcia sa rozbehla pozoruhodným tempom: sériovú výrobu spustili v októbri 2007 a už v júli 2008 zišlo z montážnej linky desaťtisíce vozidlo. Dnes niepolomický závod, ku ktorému vedie Ulica Rudolfa Diesela, zamestnáva 545 ľudí s priemerným vekom 38 rokov. Mnohí z nich tu pracujú od spustenia výroby, teda už desiaty rok a fluktuácia je malá.
So skupinou slovenských zákazníkov MAN sme v polovici februára vyrazili na exkurziu do Niepolomic – pozrieť sa, ako sa v Poľsku rodia „ich“ vozidlá. Podujatie zorganizovala spoločnosť MAN Slovakia. Hneď po príjazde do fabriky prekvapí úctyhodná rozloha závodu, ktorý sa rozkladá na ploche 250 000 m2, celý areál však zaberá až 116 hektárov. Samotná montážna hala vysoká 10 metrov má rozlohu 78 000 m2 a sú v nej dve linky.
V Niepolomiciach je výlučne montážny závod. Hlavné konštrukčné skupiny dodávajú nemecké fabriky MAN (nápravy – Salzgitter, motory – Norimberg, kabíny – Mníchov) a tiež externí dodávatelia. Prirodzene, takýto výrobný reťazec si vyžaduje bezchybnú logistiku, aby bol garantovaný plynulý toku komponentov pre jednotlivé sekvencie výroby. Zhruba 15 % dielcov je na sklade priamo vo fabrike a až 85 % dovážajú ťahače v návesoch. Toto je seriózna úloha pre logistické služby, pretože priemerná vzdialenosť pri doprave dielcov do Niepolomíc je 1000 kilometrov. Ďalšiu logistickú výzvu predstavuje šírka palety komponentov. Pre lepšiu predstavu: na výrobu rozmanitých modelov treba zabezpečovať až 6000 dielcov, pričom jeden truck je vlastne obrovské „puzzle“, ktoré má cca 1100 samostatných častí – od malej skrutky až po kompletnú kabínu. Výnimka z pravidla: hoci poľský závod MAN Trucks Sp. z o.o. skladá vozidlá z hotových komponentov, predsa má i jednu výrobnú sekciu – lakovňu rámov. Zhruba 95 % zákazníkov si objednáva štandardnú čiernu farbu (lesklú alebo matnú), no občas sa vyskytnú i perličky – napríklad fialové rámy.

Produkcia vozidiel prebieha na kontinuálnej montážnej linke, ktorá pozostáva z dvoch častí prepojených do tvaru písmena U a priestoru výstupnej kontroly. Zahŕňa kompletizovanie šasi, montáž predných náprav, montáž zadných náprav, otočenie podvozka, lakovanie, inštalovanie vzduchový potrubí a káblov, montáž motora, spojenie kabíny s podvozkom, namontovanie kolies, plnenie prevádzkovými náplňami a naštartovanie hotového vozidla. Dielce potrebné k jednotlivým krokom montáže privážajú k linke v patričnom slede a množstve (sekvenčné spracovanie). Príprava pre montáž sa nachádza medzi dvoma hlavnými linkami, takže každý komponent je poruke vtedy, keď treba.
Úplne prvým krokom v procese montáže je nalepenie VIN. Budúce vozidlo sa od jedného pracoviska k druhému pohybuje rýchlosťou 0,8 až 2,0 m za minútu, pričom cesta k ďalšiemu „pracovného taktu“ meria 12 metrov. Jeden pracovný takt v čase našej návštevy bol nastavený na 6:39 minúty Pri jednozmennej prevádzke má fabrika maximálnu kapacitu 76 truckov za deň, aktuálna denná produkcia je 68 vozidiel.
Plynulý prísun materiálu, dynamika, vysoký stupeň automatizácie a štandardizácie, to sú kľúčové faktory efektívnych logistických a výrobných operácií. Pochopiteľne, veľký dôraz sa kladie na kontrolu kvality. Na linke je niekoľko pribežných pracovísk technickej kontroly, špeciálna inšpekcia „očami náročného kvalifikovaného zákazníka“ a napokon záverečný audit hotových vozidiel.

Paleta produktov obsahuje ťahače i podvozky ťažkých modelových radov TGX a TGS s celkovou hmotnosťou nad 18 ton, samozrejme s rôznymi konfiguráciách pohonu, s dvomi, tromi aj štyrmi nápravami a s kabínami XXL, XLX, XL či LX. Hotové produkty smerujú hlavne na európske trhy, ale fabrika dodáva vozidlá aj na Stredný východ a tiež do Ázie a Afriky.
Perličky z výroby:
- Až 90 % pracovných úkonov tvorí spájanie dielcov skrutkami s maticou.
- Pracovníci na montážnej linke majú poruke vyše 600 pneumatických skrutkovačov a 500 momentových kľúčov, aby všetky spoje boli dotiahnuté predpísaným spôsobom.
- Náradie sa kontroluje denne, skrutkovacie zariadenia kalibrujú raz za mesiac.
- Každé vozidlo má individuálnu špecifikáciu – presne podľa priania zákazníka. Je rozpísaná na 44 stranách A4 a pracovníci na jednotlivých sekciách linky do nej potvrdzujú namontovanie patričných komponentov, resp. vykonané úkony.
- Výroba jedného vozidla trvá cca 10 hodín.
- Hala s montážnou linkou je dlhá 700 metrov.
