Významný kontrakt pre MAN Truck & Bus: Deutsche Bahn si objednal okolo 940 autobusov

Významný kontrakt pre MAN Truck & Bus: Deutsche Bahn si objednal okolo 940 autobusov

V rámci modernizácie svojho vozidlového parku spoločnosť Deutsche Bahn podpísala s MAN Truck & Bus rámcovú zmluvu o nákupe približne 940 autobusov. Ide o mestské a medzimestské modely, ktoré bude výrobca dodávať počas nasledujúcich štyroch rokov.

  • MAN Truck & Bus dodá pre Deutsche Bahn približne 940 mestských autobusov Lion’s City a Lion’s Intercity LE do roku 2026 – za predpokladu, že sa uplatnia všetky možnosti rozšírenia kontraktu
  • Pri rozhodovaní sa zákazník zameral na prevádzkové náklady počas životného cyklu vozidiel, a teda okrem iného na nízku spotrebu paliva
  • Autobusy vybavené technológiou MAN EfficientHybrid výrazne znižujú spotrebu paliva a redukujú škodlivé emisie

MAN znova dokázal vyhrať tender vypísaný Deutsche Bahn. Znamená to, že pri uplatnení zmlúv v celom rozsahu bude zákazníkovi do roku 2026 dodaných celkovo okolo 940 autobusov. Kontrakt obsahuje mestské autobusy MAN Lion’s City vo všetkých dĺžkových variantoch a tiež medzimestské autobusy MAN Lion’s Intercity LE. Pri produktovom rade Lion’s City sa Deutsche Bahn spolieha aj na širokú paletu pohonov: diesel, CNG a verzie s modulom EfficientHybrid. Prvé vozidlá budú odovzdané v roku 2023.

Deutsche Bahn je najväčším poskytovateľom autobusovej dopravy v Nemecku – v roku 2021 prepravil cca 420 miliónov cestujúcich. Dcérska spoločnosť DB Regio prevádzkuje vyše 10 000 autobusov v takmer 300 okresoch a mestách. Zadanie výberového konania bolo okrem iných parametrov zamerané na náklady počas životného cyklu, a teda na vozidlá s nízkou spotrebou paliva. Nové autobusy MAN sa budú v budúcnosti používať v celom Nemecku. MAN Truck & Bus je tiež druhým dodávateľom elektrických autobusov.

„Rámcová zmluva s Deutsche Bahn na takéto obrovské množstvo autobusov MAN potvrdzuje, že naše mestské a medzimestské autobusy aj naše služby sú v praxi presvedčivé,“ hovorí Christoph Huber, predseda predstavenstva MAN Truck & Bus Deutschland.

MAN Lion’s City imponuje množstvom technických detailov vnútri i zvonka. Početné ocenenia za dizajn jednoznačne potvrdzujú, že tento autobus sa perfektne hodí pre mestskú hromadnú dopravu. Jasné je zameranie na efektívnosť prevádzky, komfort cestovania a ergonómiu.

Veľká časť autobusov zahrnutých v rámcovej zmluve je vybavená aj systémom MAN EfficientHybrid vrátane funkcie stop-štart. Táto technológia znižuje dopad na životné prostredie tromi spôsobmi: 1. znižuje spotrebu paliva dôsledným využívaním energie, ktorá vzniká pri brzdení, 2. vozidlo produkuje menej emisií vďaka úplnému vypnutiu spaľovacieho motora na zastávkach, resp. na červenej pred semaforom, 3. V dôsledku toho je hluk z prevádzky autobusu výrazne nižší.

Hlavnou súčasťou technológie MAN EfficientHybrid je robustné elektrické zariadenie (štartér/generátor kľukového hriadeľa) inštalované medzi motorom a prevodovkou. Pri voľnobehu alebo brzdení funguje štartér/generátor ako alternátor. Využitím obráteného princípu fungovania štartéra/generátora možno motor v priebehu niekoľkých okamihov znova naštartovať a pri následnej akcelerácii posilniť krútiaci moment o 220 Nm, čo výrazne odľahčí pohonný reťazec počas fázy rozbiehania autobusu.

Autobusy MAN Lion’s City CNG výrazne znižujú emisie škodlivín a dokážu byť aj mimoriadne šetrné k životnému prostrediu, pretože MAN Lion’s City G môže jazdiť na biometán. Prevádzka na toto palivo prináša ďalšie podstatné zníženie emisií CO2. Hladší chod motora znamená tiež menšiu hlučnosť ako pri porovnateľnej dieselovej pohonnej jednotke.

Medzimestský model Lion’s Intercity LE, ktorý bol predstavený minulý rok, stanovuje štandardy v triede s nízkym nástupom a vyniká minimálnymi celkovými nákladmi na vlastníctvo. Najnovší autobus od MAN zaujme aj progresívnym, moderným vzhľadom. Vysoký podiel presklených plôch a veľké strešné poklopy prepúšťajú do interiéru dostatok prirodzeného denného svetla a vytvárajú panoramatický efekt. Vďaka tomu i zásluhou celistvej a ľahkej konštrukcii má vozidlo výrazne menšiu hmotnosť a je efektívnejšie.

Moderný koncept vnútorného osvetlenia s priamym, mäkkým bielym LED osvetlením vytvára v priestore pre cestujúcich príjemnú, príťažlivú a modernú atmosféru.

„Sme nesmierne radi, že naše dlhoročné partnerstvo so spoločnosťou Deutsche Bahn môže teraz pokračovať. Potešujúce je najmä to, že náš nový medzimestský autobus MAN Lion’s Intercity LE už niekoľko mesiacov po uvedení na trh bol tak dobre prijatý a ihneď bodoval v tendri DB,“ dodáva Frank Krämer, vedúci predaja autobusov v MAN Truck & Bus Deutschland GmbH.