Optimálny truck pre každý sektor dopravy

Nákladné vozidlá

Optimálny truck pre každý sektor dopravy

Pri vývoji svojej novej generácie vozidiel sa MAN dôsledne zameral na vodičov a ich prácu. Výsledkom je portfólio, ktoré dokáže optimálne plniť akékoľvek dopravné úlohy.

Jednotlivé typy prepráv majú svoje špecifiká. Truck v medzinárodnej diaľkovej doprave musí poskytnúť nielen vysokú úroveň palivovej hospodárnosti a ergonomickú prevádzkovú logiku – aby bola jazda s ním čo najmenej únavná, ale tiež vhodný koncept priestoru pre oddych a spánok. To umožňuje vodičom optimálne regenerovať sily. Pretože iba ak sú riadne odpočinutí, dokážu sa plne koncentrovať na riadenie trucku bezpečným a ekologickým spôsobom. Asistenčné systémy, napríklad poloautomatizovaná jazda v dopravných zápchach alebo asistent pre odbočovanie, poskytujú podporu navyše. Bezpečnosť je kľúčovým faktorom nielen pre firmy pôsobiace v diaľkovej doprave, na stavbách či v distribučnom sektore. Dobrý výhľad a optimálne zobrazovanie podstatných informácií o jazde sú dôležité pri mestskej prevádzke, na staveniskách alebo počas delikátneho manévrovania v tesných priestoroch pri distribúcii tovarov. Ďalším významným aspektom je ergonomické riešenie kabíny z hľadiska častého nastupovania a vystupovania, čo je súčasťou každodennej rutiny v mestskej distribučnej doprave a komunálnych službách. Dôležité je tiež vybrať na konkrétne prepravné úlohy správnu nadstavbu, pre ktorú podvozok vozidla musí poskytnúť optimálne technické a elektronické rozhrania – či už ide o trojstranný sklápač, naťahovač kontajnerov, chladiacu skriňu alebo špeciálny truck na transport dreva. V neposlednom rade je kľúčová aj konfigurácia pohonnej sústavy, s ktorou vodič a vozidlo dokážu plniť úlohy efektívne a v súlade so zadaním. Preto MAN skoncipoval svoj nový produktový rad modulárnym spôsobom – aby ponúkol vždy to najlepšie riešenie, ktoré splní rozmanité požiadavky z rôznych odvetví dopravy.

Pestré produktové portfólio

Zachovať vyskúšané a spoľahlivé – samozrejme na ešte lepšej úrovni. To je podstata novej generácie vozidiel MAN založených na známej zostave modelových radov.

Diaľkovú a ťažkú nákladnú dopravu naďalej pokrývajú nové modely MAN TGX, ktoré ľahko rozpoznáte podľa ich širokých, dlhých a vysokých kabín. Tak ako predtým aj nový MAN TGX je k dispozícii s troma typmi motorov, ktoré ponúkajú široké výkonové spektrum: najvýkonnejšia pohonná jednotka MAN D38 generuje až 640 k; rad motorov MAN D26 ponúka výkon od 430 do 510 k, respektíve pre ľahkú diaľkovú dopravu je optimálny typ D15 vo výkonových modifikáciách 330 až 400 k. Popri klasických ťahačoch návesov a podvozkoch 4×2 a 6×2 je model TGX stále k dispozícii aj vo verziách 6×4 a 8×4, keďže tieto konfigurácie sú obľúbené v sektore ťažkých transportov. Ťahač 4×2 si možno objednať s voliteľným systémom MAN HydroDrive, hydrostatickým pohonom kolies prednej nápravy, ktorý poskytuje prídavnú trakciu na nespevnených povrchoch. S takouto rozmanitou paletou verzií pokrýva model TGX celkové hmotnosti vozidiel od 18 do 41 ton. Pri transportoch extrémne ťažkých nákladov však dokáže ťahať až 250-tonovú jazdnú súpravu.

Nový MAN TGS pokračuje v stopách predchodcu s imidžom špecialistu na ťažkú dopravu v stavebnom priemysle, ale aj pre oblasť distribúcie a komunálnych služieb. Tento modelový rad charakterizujú užšie kabíny, pretože pri ich typickom nasadení je mimoriadne dôležitá čo najmenšia pohotovostná hmotnosť, no tiež bezchybný výhľad spoza volantu. Čo sa týka pohonných jednotiek, MAN TGS s motorom D26 alebo D15 disponuje výkonom od 330 do 510 k. Široká paleta variantov robí z neho kráľa medzi levmi pokiaľ ide o konfigurácie pohonu. V ponuke sú ťahače aj podvozky 4×2 a 6×2, klasické šasi 6×4, 8×2 a 8×4 používané v kombinácii s rozmanitými nadstavbami v širokom spektre sektorov alebo off-roadové podvozky s popisom náprav 4×4, 6×6, 8×6 či 8×8 pre práce v ťažkom teréne. Ak vozidlo jazdí prevažne po cestách so spevneným povrchom a prídavnú trakciu potrebuje iba niekedy, modelový rad TGS ponúka voliteľný systém hydrostatického pohonu predných kolies MAN HydroDrive pre vozidlá s 2, 3 alebo so 4 nápravami. Pri takomto širokom sortimente nový MAN TGS disponuje maximálnou celkovou hmotnosťou v rozsahu od 18 do 41 ton.

Vozidlá ľahkej a strednej hmotnostnej triedy sú v novej generácii znova zastúpené modelovými radmi MAN TGL a MAN TGM. V tejto sekcii produktovej ponuky majú zákazníci na výber štyri nové úzke kabíny: krátku, dlhú, vysokú s lôžkom a štvordverovú pre pracovné skupiny (crew cab). Posledný variant využívajú firmy podnikajúce v stavebnom priemysle, poskytovatelia komunálnych služieb a tiež hasičské zbory či záchranári. Model TGL so štvorvalcovou verziou motora D08 obhospodaruje segment s maximálnou celkovou hmotnosťou 7,5 až 12 t. Ak pre niektoré aplikácie výkonové spektrum toho motora v rozsahu od 160 do 220 k nie je postačujúce, MAN TGL môže byť vybavený aj 6-valcovým variantom s výkonom 250 k, ktorý je súčasne základnou pohonnou jednotkou pre väčší MAN TGM. Šesťvalec D08 ponúka niekoľko modifikácii s výkonom až do 320 k. Pokiaľ ide o celkovú maximálnu hmotnosť, nový rad TGM začína tam, kde jeho menší brat TGL končí, čiže od 12 ton pokračuje vyššie cez 15 a 18 ton až po 26 ton. Kým MAN TGL je k dispozícii výlučne s konfiguráciou pohonu 4×2, väčší MAN TGM ponúka i verzie 6×2, 6×4 a 4×4. Preto je atraktívny nielen pre mestskú logistiku a regionálnu distribúciu, ale uplatní sa i na stavbách, v komunálnych službách aj ako základ pre hasičské špeciály.

Osem typov kabín – dôležitá je rozmanitosť

Nová generácia vozidiel MAN ponúka až 8 rôznych kabín. Najviac priestoru poskytujú tri veľkokapacitné kabíny označené skratkami GX, GM a GN.

So svojou vonkajšou šírkou 2,44 m sú typy GX a GM perfektnou voľbou pre medzinárodnú diaľkovú dopravu. Vodiči majú k dispozícii množstvo priestoru na odkladanie batožín a osobných vecí pod lôžkom (vysúvací kontajner uprostred a dva boxy na bokoch s prístupom zvonka aj zvnútra) plus úložné schránky nad čelným sklom. V kabíne GX, ktorá má najvyššiu strechu, vytvorili konštruktéri odkladacie priestory s celkovým objemom až 355 litrov. Vďaka nízkemu tunelu hnacieho ústrojenstva dosahuje vnútorná výška v kabíne GM nadpriemernú hodnotu 1,87 metra a typ GX poskytuje výšku na státie dokonca 2,07 m. Truckeri skutočne veľmi radi jazdia dlhé trasy v týchto dvoch najväčších verziách kabíny, pretože im poskytujú výnimočnú voľnosť pohybu, vzdušnú atmosféru v interiéri a špičkovú úroveň komfortu. Pohodlné lôžka s vysokokvalitným roštovým rámom a účinná zvuková izolácia garantujú optimálny oddych a pokojný spánok.

Tretím variantom veľkej kabíny je typ GN, ktorý ponúka rovnakú úroveň pohodlia ako GM a GX. Akurát sa nedodáva s vysokou strechou, čo prináša výhody pre špecifické aplikácie, napríklad pri transporte produktov v cisternách alebo silách. Niektoré nadstavby si priam vyžadujú nízku kabínu, pretože presahujú cez strechu – ako v prípade prepráv osobných automobilov. Vďaka nízkemu tunelu pohonnej sústavy aj v kabíne GN s vnútornou výškou 1,57 m je stále výborný level voľnosti pohybu. Podobne ako vo verziách GX a GM komfortné lôžko má roštový rám, aby si vodič mohol pohodlne oddýchnuť a výdatne sa vyspať.

V stavebnom priemysle, mestskej distribučnej logistike a preprave sypkých, resp. kvapalných produktov v cisternách/silách patrí ku kľúčovým aspektom optimálny výhľad z kabíny a nízka pohotovostná hmotnosť vozidla. Pri rozvoze tovarov s častými zastávkami je tiež veľmi dôležité pohodlné, ergonomické nastupovanie a vystupovanie. Pre splnenie takýchto požiadaviek MAN vyvinul nové zúžené kabíny (vonkajšia šírka 2,24 m) pre modelové rady  TGL, TGM a TGS nastupujúcej generácie.

Nová kabína FM so šírkou 2,24 m vychádza v ústrety klientom, ktorí potrebujú vozidlá ľahkej a kompaktnej konštrukcie, ale s identickou dĺžkou a rovnakou výškou ako pri type GM, pričom spĺňa vysoké nároky na komfort pri odpočinku a spánku. Kabína FM je ideálna napríklad v segmentoch diaľkovej dopravy, pri ktorých je veľmi dôležité intenzívne využívanie užitočného zaťaženia. Podobne ako kabíny GM a GX aj typ FM charakterizujú odkladacie boxy prístupné zvonka aj znútra a tiež dostatok úložných priestorov vrátane skriniek nad čelným sklom.

Nová nízka kabína FN sa hodí pre segmenty dopravy, v ktorých vodiči a operátori oceňujú vysoký štandard komfortu, množstvo odkladacieho priestoru a pohodlné lôžko pre príležitostné prenocovanie v kabíne, ale nepožadujú vysokú strechu.

Tak ako predtým aj pri novom rade MAN TGS bude najčastejšie objednávanou kabínou typ NN. Jej typické uplatnenie je v stavebníctve – pre sklápače a domiešavače betónových zmesí. Napriek svojej kompaktnej dĺžke 1,88 metra poskytuje za sedadlami dostatočný priestor pre pracovné oblečenie a náradie. Medzi voliteľnými prvkami výbavy je plošinka na státie nad ľavým blatníkom, stupienky na prednom čele korby a držadlo na streche, aby vodič mohol pohodlne skontrolovať uloženie nákladu za kabínou. Typickou črtou dizajnu kabín na stredne vysokom a vysokom šasi je robustný oceľový nárazník zmontovaný z troch častí, takže v prípade väčších karambolov stačí vymeniť iba poškodený dielec. Ďalším praktickým prvkom sú ohybne upevnené a zosilnené spodné stupne schodíkov, ktoré bez poškodenia odolajú aj silnému nárazu do prekážky.

Pre nové modelové rady TGL a TGM je k dispozícii i kompaktná kabína (CC) s vonkajšou šírkou 2,24 metra a dĺžkou 1,62 m. Napriek kompaktné-mu dizajnu ponúka rovnako vysokú úroveň ergonómie a užívateľskej prívetivosti ako ostatné kabíny z novej produktovej palety vozidiel MAN. Vodiči pracujúci v rôznych sektoroch vrátane distribúcie, stavebníctva a komunálnych služieb ocenia veľmi malú nástupnú výšku a široký uhol otvárania dverí.

Kabína pre pracovné tímy je najdlhšia v novej generácii truckov a v prvom rade poskytuje množstvo priestoru pre ďalších spolucestujúcich. Nová štvordverová verzia s označením DN prepraví až 7 ľudí: štyroch na zadnej lavici a dvoch alebo troch na sedadlách vpredu. Posádka má k dispozícii hojnosť odkladacích možností vrátane priestoru pod zadnou lavicou. Vďaka tomu sa „crew cab“ ideálne hodí pre komunálne služby, hasičov a záchranárov.