MAN vyhral tender Slovenskej pošty

MAN vyhral tender Slovenskej pošty

V roku 2021 spoločnosť MAN Truck & Bus Slovakia vyhrala súťaž na dodávku vozidiel strednej a ťažkej triedy pre Slovenskú poštu. Celkove ide o 31 podvozkov TGM so skriňovými nadstavbami a 8 ťahačov návesov TGX 18.470. V týchto dňoch sa kontrakt zrealizoval a vozidlá MAN v typickej žltej farbe už vyrazili na slovenské cesty.

Slávnostné defilé prvých vozidiel prebehlo v Bratislave 30. júna. Kľúče si prevzal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Slovenskej pošty, a.s., Martin Ľupták, vozidlá a symbolickú poštovú známku odovzdal Jan Kohlmeier, generálny riaditeľ MAN Truck & Bus Slovakia, ktorý ku kontraktu povedal: „V spoločnosti MAN Truck & Bus Slovakia sme nadšení a vďační, že sa môžeme podieľať na modernizácii vozidlového Slovenskej pošty. S flotilou 8 ťahačov TGS a 31 podvozkami TGM ste si vybrali ocenené moderné vozidlá, ktoré vám pomôžu znížiť emisie CO2, zvýšiť bezpečnosť na cestách a komfort vodičov vrátane najvyššej úrovni služieb a jednej z najlepších hodnôt TCO v odvetví. MAN Truck & Bus Slovakia má sieť 9 servisných stredísk rozmiestnených po celom Slovensku. Z toho jedno obchodné zastúpenie MAN vo vlastníctve spoločnosti MAN v Bratislave a jedno nedávno otvorené obchodné zastúpenie MAN v Prešove. MAN Truck & Bus na Slovensku intenzívne investuje, v skutočnosti sme jediná značka s výrobou na Slovensku, ktorá má svoje továrne na produkciu dielcov v Bánovciach a Trenčíne. V súčasnosti zvyšujeme počet zamestnancov na takmer 1000, ktorí vyrábajú špičkové komponenty pre naše nákladné vozidlá a budú zohrávať dôležitú úlohu aj pri prechode na batériové elektrické vozidlá. Myslím, že všetci súhlasíte, že tieto nákladné vozidlá vyzerajú úžasne – a aké pekné farebné zladenie! Som si istý, že nielen naši zamestnanci sa budú cítiť výnimočne, keď uvidia na slovenských cestách tieto nákladné vozidlá, ktoré zabezpečia efektívnu a rýchlu dopravu pošty v celej republike, a dokonca aj na medzinárodnej úrovni. Chcel by som vám a všetkým kolegom poštárom a poštárkam zablahoželať k bezpečnej a rýchlej jazde! Ako symbol partnerstva, ktoré teraz začíname odovzdaním týchto vozidiel, sme si dovolili vytlačiť túto symbolickú známku. Gratulujeme!“

Spoľahlivé a bezpečné doručovanie zásielok

Zákazník objednal pre svojich šoférov náležitú výbavu, ktorá im garantuje pohodu pri práci. Vo vozidlách TGM s moderným, ergonomicky riešeným interiérom majú k dispozícii multifunkčný volant a komfortné sedadlá s lakťovými opierkami (pre vodiča aj pre spolujazdca), mediálny systém MAN so 7-palcovým monitorom, manuálnu klimatizácia s automatickým vetraním, prídavné vodné kúrenie (4 kW) či vyklápacie okno strechy. Pri ťahačoch konfigurácia pracoviska vodiča, resp. kabíny obsahuje napríklad tieto prvky: presklené okno strechy, slnečná clona pred predným oknom, kompletné LED osvetlenie, dve dvojtónové húkačky na streche, komfortné sedadlá s lakťovými opierkami (vodičovo aj s vyhrievaním), multifunkčný volant, mediálny systém MAN so 7-palcovým monitorom, automatickú klimatizáciu Climatronic, prídavné vodné kúrenie (4 kW), chladničku a prídavnú tepelnú aj akustickú izoláciu.

„Jedným z dôležitých faktorov fungujúcej logistiky sú spoľahlivé a bezpečné motorové vozidlá. Vozidlá kategórií N2 a N3 sú prevádzkované v hlavnej prepravnej sieti, regionálnej a oblastnej prepravnej sieti. K 31. máju 2022 prevádzkovala Slovenská pošta 227 vozidiel v kategóriách N2, resp. N3. Nákladné vozidlá – ťahače návesov Slovenskej pošty, najazdia za rok priemerne od 100 000 km až 130 000 km v rámci celého Slovenska. Pätnásťtonové vozidlá najazdia po celom Slovensku priemere od 80 000 km – 100 000 km ročne. Pre core business Slovenskej pošty –  doručovanie zásielok – je preto obmena vozidlového parku vitálne dôležitá. Spoľahlivá doprava je jedným z najdôležitejších krokov pre zvyšovanie kvality poštových služieb. Sme veľmi radi a sme veľmi hrdí, že sa nám podarilo rozbehnúť obnovu vozidlového parku a pokračovať v nej v nasledujúcich mesiacoch a rokoch,“ hovorí Martin Ľupták, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Slovenskej pošty, a.s.

Výberové konanie ako z učebnice

Stojí za zmienku, že toto štandardné verejné obstarávanie štátnej spoločnosti bolo svojím spôsobom výnimočné. Predprípravná fáza totiž prebiehala počas pandémie, čiže stretnutia zainteresovaným strán sa dali uskutočniť iba prostredníctvom videokonferencií. Všetci konkurenti boli pozvaní a vyzvaní, aby si sadli k virtuálnemu rokovaciemu stolu a spoločne sa prechádzali parametre vozidiel, na ktoré bol vypísaný tender. Tým pádom mal každý možnosť vyjadriť sa, či niektorá technická podmienka nie je pre neho diskriminačná. Parameter, ktorý nemal rozhodujúci vplyv na úžitkové vlastnosti trucku, mohol byť na požiadanie ktoréhokoľvek z konkurentov zo špecifikácie vymazaný. Predprípravnej fázy verejného obstarávania Slovenskej pošty sa zúčastnili všetky relevantné značky. V ďalšom kroku niektorí importéri do tendra už nedali ponuku a v hre ostal MAN a ďalší dvaja konkurenti.

Vzhľadom na množstvo vozidiel a typov, ktoré sa obstarávalo, súťaž prebehla výnimočne hladko. Keďže celé výberové konanie bolo maximálne transparentné, nikto ho nespochybnil, lebo všetci mali rovnaké šance. Navyše kritériá výberu boli nastavené tak, ako to robia súkromné spoločnosti. Nešlo teda len o najvýhodnejšiu cenu vozidiel, ale v zadaní boli zahrnuté aj celkové náklady na vlastnenie vozidla. Pri takomto koncepte mali v tendri možnosť uspieť aj prémiové značky.

Technické parametre vozidiel

TGM 15.290 4×2 BL CH: Motor MAN D0836 Euro 6d, maximálny výkon 213 kW (290 k), najväčší krútiaci moment 1150 Nm. Automatizovaná prevodovka MAN TipMatic 12.12 OD s jazdným programom Efficiency a funkciou Idle Speed Driving (jazda pri voľnobežných otáčkach). Rázvor 5475 mm (30 vozidiel) alebo 6975 mm (1 vozidlo), odpruženie prednej/zadnej nápravy listovými pružinami/vzduchom, stály prevod i = 3,70. Pneumatiky vpredu Goodyear 305/70 R 19,5 KMAX S 3PMSF, resp. Goodyear 315/60 R 22,5 KMAX S GEN-2, vzadu Goodyear 305/70 R 19,5 KMAX D 3PMSF, resp. Goodyear 295/60 R 22,5 KMAX D. Kabína TN (úzka, dlhá, normálna výška) s jedným lôžkom. Objem palivovej nádrže 300 litrov, 35-litrová nádrž na AdBlue. Okrem povinných bezpečnostných prvkov sú vozidlá vybavené tempomatom a asistentom rozbiehania do kopca MAN EasyStart. Skriňová nadstavba COMPAAN s objemom cca 37 m3, resp. 49 m3, hydraulické čelo.

18.470 4×2 BL SA: Motor MAN D2676 Euro 6d, maximálny výkon 346 kW (470 k), najväčší krútiaci moment 2400 Nm. Automatizovaná prevodovka MAN TipMatic 14:27 DD s voliteľnou stratégiou preraďovania (Efficient, Maneuvre), funkcie EfficientRoll a Idle Speed Driving (jazda pri voľnobežných otáčkach). Elektronicky riadená motorová brzda MAN EVBec, ovládanie parkovacej brzdy na prístrojovom paneli. Rázvor 3600 mm, odpruženie prednej/zadnej nápravy listovými pružinami/vzduchom, stály prevod i = 2,53. Pneumatiky vpredu Continental 315/70 R 22,5 EcoPlus HS3 XL, vzadu Continental 315/70 R 22,5 EcoPlus HD3. Kabína GM (priestranná, dlhá, stredne vysoká), aeropaket. Objem palivovej nádrže 490 litrov, 60-litrová nádrž na AdBlue. Popri sériovo dodávaných systémoch aktívnej a pasívnej bezpečnosti je vozidlo vybavené adaptívnym tempomatom ACC a asistentom rozbiehania do kopca MAN EasyStart.