ELEKTRICKÝ LION´S CITY JE HITOM V HAMBURGU

Autobusy

ELEKTRICKÝ LION´S CITY JE HITOM V HAMBURGU

Cestujúcich, vodičov aj prevádzkovateľov deň čo deň nadchýna 17 autobusov Lion’s City 12 E, ktoré jazdia v Hamburgu a susednom meste Norderstedt. Dopravný podnik Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) si teraz objednal ďalších 20 plne elektrických mestských autobusov od spoločnosti MAN Truck & Bus.

Na konci roka 2019 dopravný podnik Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) odštartoval úspešný vstup spoločnosti MAN Truck & Bus na trh elektrických autobusov. Bol to míľnik pre MAN, ale tiež pre VHH, pretože dopravný operátor spravil prvý krok ku kultúre mobility zajtrajška s nulovými emisiami. Teraz je už v prevádzke všetkých 17 autobusov MAN Lion’s City 12 E, ktoré spoločnosť VHH doposiaľ nakúpila. „A naozaj sú také úspešné, že VHH si od nás objednala ďalších 20 elektrických autobusov,“ dodáva Rudi Kuchta, vedúci autobusovej divízie v spoločnosti MAN Truck & Bus. „Máme radosť z tejto novej zákazky, pretože jasne dokazuje, ako je spoločnosť VHH spokojná s elektrickými autobusmi a že sa mimoriadne dobre začlenili do mestskej dopravy v Hamburgu aj so všetkými výzvami, ktoré s tým súvisia.“

Desať autobusov MAN Lion’s City 12 E, ktoré už boli dodané, jazdí v meste Norderstedt (metropolitný región Hamburgu). Spoločnosť na tento účel zriadila prvé depo VHH pre elektrické vozidlá v spolkovej krajine Šlezvicko-Holštajnsko vybavené 12 stanovišťami pre nočné nabíjanie e-busov zelenou elektrinou. Batérie s dlhou životnosťou zaručujú ľahké integrovanie vozidiel do prevádzky a to je pre hamburský dopravný podniky veľmi dôležitý faktor, samozrejme, popri spoľahlivosti, bezpečnosti, dojazdu a pohodlia. Okrem toho rozšírením vozovne VHH  vytvoril podmienky, ktoré umožnia v nasledujúcich rokoch ďalšiu elektrifikáciu.

Zvyšných sedem e-busov premáva na linkách VHH na východe Hamburgu. Vozidlá sú prevádzkované z depa v hamburskej štvrti Bergedorf. Na jar navštívil toto stredisko Herbert Diess, generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen AG, Andreas Tostmann, generálny riaditeľ MAN Truck & Bus SE a Gunnar Kilian, vedúci manažér pre ľudské zdroje v spoločnosti Volkswagen AG, ktorý v predstavenstve zodpovedá aj za divíziu Truck & Bus. „Boli sme v Hamburgu, aby sme zažili Lion’s City E na jednej z jeho typických mestských trás. A aj sme ho sami šoférovali! Čo ma nadchlo? Aký je tichý, pohodlný a zároveň výkonný i ľahko ovládateľný. Nasledujúca zastávka: Budúcnosť,“ v krátkosti zhodnotil návštevu Andreas Tostmann.

Onedlho bude v Hamburgu premávať 20 ďalších e-busov od MAN Truck & Bus – najnovší kontrakt zahŕňa desať vozidiel Lion’s City 12 E a desať 18-metrových kĺbových verzií Lion’s City 18 E. Dodávka tejto flotily pre VHH je naplánovaná na koniec roku 2021. „Kľúčovým cieľom VHH je vytvoriť v metropolitnej oblasti Hamburgu ekologický a vysoko výkonný systém verejnej dopravy šetriaci zdroje. Základným aspektom sú inovatívne vozidlá,“ povedal Toralf Müller, výkonný riaditeľ VHH. Od roku 2020 dopravný podnik obstaráva pre mesto Hamburg iba autobusy s batériovým elektrickým pohonom s nulovými lokálnymi emisiami.

„Žiadne emisie“ namiesto „nízkych emisií“

Pre MAN Truck & Bus je dopravný podnik Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein ideálnym partnerom, koniec-koncov aj MAN verí v elektrickú budúcnosť mestskej mobility. „E-mobilita je kľúčová technológia verejnej dopravy nasledujúcej generácie. Sme o tom absolútne presvedčení. Preto spolu s našimi zákazníkmi neustále pracujeme na tom, aby sme pokračovali v technologickom pokroku. S modelom MAN Lion’s City E sme už v takom štádiu, že poskytujeme plne elektrické riešenie pre verejnú dopravu. Prevádzkovatelia môžu profitovať z uceleného konceptu, ktorý spája poradenstvo pre oblasť e-mobility a prezieravé riešenia prispôsobené individuálnym potrebám operátorov,“ zdôrazňuje Rudi Kuchta.

S inovatívnymi elektrickými autobusmi a službami chce MAN poskytovať maximálnu podporu pre odvetvie úžitkových vozidiel. „Politici už sformulovali smernice pre mestskú mobilitu budúcnosti. Napríklad v rámci Parížskej klimatickej dohody sa signatárske štáty zaviazali výrazne znížiť emisie CO2. A keďže Európska únia prijala Smernicu o čistých vozidlách, mestá musia pripraviť koncepciu mobility bez emisií. Cieľom je prejsť od „nízkych emisií“ k „žiadnym emisiám“. „Tento vývoj vnímame ako príležitosť prevziať spoločenskú zodpovednosť a konať environmentálne uvedomele. Preto je udržateľná mobilita pre nás dlhodobo kľúčovou témou, na ktorú sa treba sústrediť,“ hovorí Rudi Kuchta.