ZELENÁ FLOTILA PRE NÓRSKY TRONDHEIM

Autobusy

ZELENÁ FLOTILA PRE NÓRSKY TRONDHEIM

V nórskom Trondheime od polovice leta jazdí 189 mestských autobusov MAN, ktoré zabezpečujú, aby obyvatelia a turisti dorazili do svojich destinácií bezpečne, pohodlne, ale aj ekologicky. Vozidlá majú motory na bioplyn alebo biodiesel, čo znamená efektívne a čisté riešenie hromadnej dopravy v centre mesta.

S viac než 190 000 obyvateľmi je Trondheim tretie najväčšie mesto v Nórsku. Charakterizujú ho farebné domy a od začiatku augusta aj nové olivovozelené autobusy značky MAN. Spoločnosť MAN Truck & Bus dodala 105 mestských autobusov dopravnému operátorovi Vy Buss AS a ďalších 84 vozidiel si prevzal podnik Tide Buss AS. „Teší nás, že dve veľké dopravné spoločnosti v Nórsku nám dôverujú,“ povedal Rudi Kuchta, šéf pre produkt a predaj autobusov a hovorca autobusovej divízie v MAN Truck & Bus. „Autobusy jazdia na bioplyn alebo bionaftu a to znamená, že krásne pasujú do tichého a prírodného prostredia v Trondheime – hneď sa vám chce zhlboka nadýchať vzduchu!“ dodal. Moderné alternatívne riešenia dokonale dopĺňajú obraz zeleného mesta bez smogu a sú tiež mimoriadne ekonomické. Viaceré škandinávske metropoly a mestá už prechádzajú na nové typy pohonu s cieľom výrazne znížiť uhlíkovú stopu vo verejnej hromadnej doprave.

Autobusy MAN Lion’s City (A21) sú v prevádzke na trondheimských linkách niekoľko týždňov. Krátke 12-metrové vozidlá majú plynový motor E2876 LUH Euro 6, pričom môžu využívať zemný plyn aj bioplyn. Okrem toho si zákazníci prevzali dva varianty 18-metrových kĺbových autobusov Lion’s City G (A23). Časť z nich poháňa vznetový motor D2066 LUH vo verzii na špeciálnu bionaftu a ostatné sú vybavené plynovým motorom E2876 LUH. Samozrejme, obidve modifikácie spĺňajú emisnú normu Euro 6. Dopravní operátori si objednali tiež mestské autobusy MAN Lion’s City L LE (A44). Ide o nízkopodlahové varianty s dĺžkou 15 m so vznetovým motorom D2066 LUH, ktoré spaľujú bionaftu. Komfort cestovania a bezpečnosť podporuje výkonná klimatizácia a inovatívny kamerový monitorovací systémom v priestore pre cestujúcich i vodiča. Pokiaľ ide o prepravnú kapacitu, dodané autobusy majú 31 až 50 sedadiel a 50 až 92 miest na státie (v závislosti od dĺžky).

Tieto autobusy nie sú pre MAN Truck & Bus prvou zákazkou od nórskych dopravných podnikov. Roku 2011 dodal MAN spoločnosti Vy Buss AS prvých 13 plynových autobusov, dnes má dopravca vo svojom vozidlovom parku celkove 260 mestských autobusov a autokarov MAN. Spolupráca medzi Tide Buss AS a MAN sa začala v roku 2003 dodávkou 6 trolejbusov, v súčasnosti tento operátor prevádzkuje 240 vozidiel MAN pre mestskú hromadnú dopravu i prepravu turistov.

Najnovšia objednávka zahŕňa tiež školenie vodičov aj kontrakt na servis a údržbu. Rozhodujúcim faktorom v prospech spoločnosti MAN Truck & Bus pri výbere značky boli okrem iného dlhoročné skúsenosti v oblasti pohonu na plyn. „Tejto téme sa venujeme vyše 75 rokov – nie náhodou sme v sektore plynových mestských autobusov technologickým aj trhovým lídrom v Európe,“ povedal Jan Aichinger, vedúci produktového marketingu autobusov. „Prevádzkou vozidiel na bioplyn vysiela Vy Buss AS a Tide Buss AS jasný signál o postoji k ochrane životného prostredia. Napokon, autobus jazdiaci na bioplyn v súčasnosti predstavuje najúspornejšie a najekologickejšie riešenie pre verejnú hromadnú dopravu s takmer neutrálnymi emisiami CO2.“