KOMPLETNÉ RIEŠENIA PRE STAVEBNÝ PRIEMYSEL

Výstava

KOMPLETNÉ RIEŠENIA PRE STAVEBNÝ PRIEMYSEL

Začiatkom apríla sa na mníchovskom výstavisku koná veľtrh bauma, svetová prehliadka pre sektor stavebného a banského priemyslu vrátane príbuzných odvetví. Spoločnosť MAN na 32. ročníku tejto prestížnej výstavy predvedie vozidlá a asistenčné systémy vodiča ako kompletné riešenie pre stavebný priemysel.

Na baume 2019 bude spoločnosť MAN vystavovať veľký počet inovácií v oblasti pohonných sústav a zdokonalené produkty pre stavebný sektor. Popredný svetový veľtrh špecializovaný na stavebníctvo, spracovanie stavebných materiálov, stroje pre banský priemysel, stavebné vozidlá a zariadenia sa koná v dňoch 8. – 14. apríla 2019 na výstavisku v Mníchove. Expozícia MAN zahŕňa 11 vozidiel, ktoré budú vystavené v stánku 325 v hale B4 a tiež na voľnej ploche pred halou B4.

Predstaví sa 11 exponátov

Návštevníkom veľtrhu bauma predvedie MAN šesť vozidiel v stánku 325 v hale B4. Hlavnými témami sú: MAN TGE, nový motor D15, inovované motory D26, zvýšená celková účinnosť založená na zväčšenom užitočnom zaťažení a konfiguráciách špecifických pre daný sektor.

  • TGE 6.180 4×2, trojstranný sklápač

Najväčší sklápač v modelovom rade MAN TGE je vybavený krátkou kabínou a dvojmontážou kolies na zadnej náprave.

  • TGL 12.250 4×2 BL, trojstranný sklápač

Model z ponuky kompletných vozidiel dodávaných priamo z fabriky aj s nadstavbou dopĺňa paletu pre firmy pôsobiace v stavebníctve, pri úpravách terénu či v záhradníctve. Ťažné vozidlo na prepravu malých rýpadiel a príslušenstva.

  • TGS 32.400 8×4 BB, domiešavač

Pozoruhodne ľahký podvozok (pohotovostná hmotnosť 8,95 t) ponúka pre sektor transportu betónových zmesí vysoké užitočné zaťaženie vďaka novému, ľahšiemu motoru D15 a hypoidným nápravám.

  • TGS 33.470 6x6H BL, sklápač so žeriavom

Stredne vysoké šasi so zapínateľným pohonom predných kolies MAN HydroDrive garantuje zvýšenú trakciu. Tento exponát prezentuje nový motor D26 Euro 6 a systémy ComfortSteering a LaneReturnAssist. Pri celkovej hmotnosti ťažného vozidla a prívesu 59 ton je to ideálny truck na prepravu stavebných strojov.

  • TGX 18.510 4×2 BLS, ťahač s vyklápacím návesom

Špeciálny model v špecifikácii XLION s najväčšou kabínou XLX. Uvedenie vylepšeného motora D26 Euro 6, ktorého výkon je o 10 k väčší a krútiaci moment vzrástol o 100 Nm.

  • TGX 33.640 6×4 BLS, vysokovýkonný ťahač

Trojnápravový ťahač pre transport ťažkých stavebných strojov a zariadení. Maximálna celková hmotnosť jazdnej súpravy je 150 ton.

 

Ďalších päť exponátov vystavených na voľnej ploche pred halou B4 predstaví konfigurácie pre špeciálne úlohy v sektore stavebného priemyslu:

  • TGE 3.180 4×2, sprievodné vozidlo pre ťažkú dopravu

Van upravený na sprevádzanie ťažkých/nadrozmerných nákladov je vybavený strešným dopravným signalizačným zariadením a regálovým systémom v nákladnom priestore.

  • TGM 18.320 4×4 BB, sklápač so žeriavom

Vozidlo s pohonom všetkých kolies je už z výroby vystrojené na celoročné využitie v stavebnom sektore a komunálnych službách vrátane prípravy na montáž náradia na zimnú údržbu ciest.

  • Model TGS 35.400 8×4 BB, trojstranný sklápač

Disponuje maximálnym užitočným zaťažením v segmente klasických štvornápravových sklápačov. Na menšej pohotovostnej hmotnosti sa podieľa motor D15 a ľahká hypoidná tandemová náprava.

  • TGS 35.500 8×4 BL, veľký mobilný žeriav

Tento špecifický podvozok pre stavebníctvo bude v budúcnosti vybavený 10-tonovými prednými nápravami a novou montážnou doskou pre prednú podperu. Tým sa zväčší nakladací potenciál a predĺži sa pracovný priestor veľkých žeriavov pred kabínou vozidla.

  • TGS 50.500 10×4-6 BL, betónové čerpadlo

Päťnápravový podvozok s riadenou vlečenou nápravou a ofsetovými jednotkami na ráme pre montáž pumpy so stĺpovým systémom.

 

Ultraľahký podvozok pre domiešavače

MAN rozširuje svoju ponuku podvozkov pre domiešavače s výnimočne veľkým užitočným zaťažením. Dosiahol to optimalizovaním hmotnosti rôznych konštrukčných celkov. V roku 2016 predstavil na baume ľahkú hypoidnú tandemovú zadnú nápravu, ktorá znamenala úsporu 180 kg v porovnaní s pôvodne montovanými 13-tonovými nápravami. Tohto roku vďaka novému typovému radu motorov MAN D15 bude hmotnosť podvozka zredukovaná o ďalších zhruba 230 kilogramov. V praxi to pre dopravcov znamená vyššie užitočné zaťaženie o cca 410 kg – významné plus z hľadiska efektívnosti prepravy betónových zmesí.

Podvozok s hmotnosťou okolo 8,95 t spĺňa homologizačné kritéria pre off-roadové vozidlá kategórie N3G so štandardnou výškou a s pneumatikami 315/80 R22.5, dokonca aj s hypoidnými nápravami. Pre vodiča a firmu, ktorá vozidlo prevádzkuje, je dôležité, že MAN dosiahol túto úsporu hmotnosti bez akýchkoľvek obmedzení výbavy a komfortu v kabíne.

Z rovnakých opatrení optimalizujúcich vyťaženie budú profitovať tiež spoločnosti, ktoré prevádzkujú trojnápravové alebo štvornápravové sklápače MAN TGS. Nový motor D15 spolu s možnosťou zvoliť si ľahkú hypoidnú tandemovú nápravu zredukuje hmotnosť o cca 410 kg aj pri týchto modeloch.

MAN TGE bude na baume prvý raz

S radom TGE pokrývajúcim segment od 3 do 5,5 t celkovej hmotnosti pribudli nové modely na dolnom konci portfólia truckov MAN, ktoré bolo predtým v rozmedzí 7,5 – 44 ton. Svetovú premiéru absolvoval TGE v septembri 2016 na hannoverskom veľtrhu úžitkových vozidiel IAA a od jari 2017 začal MAN uvádzať svoj nový van na európske trhy. Široká paleta verzií obsahuje dodávkové vozidlá, presklené kombi aj podvozky s krátkou alebo dvojitou kabínou, ktoré sa svojou variabilnosťou priam ponúkajú pre aplikácie v stavebnom priemysle, pri úpravách terénov aj v záhradníctve. Sortiment vyhotovení zahŕňa dva rázvory, tri dĺžky, tri výšky strechy a pohon predných, zadných alebo všetkých kolies. Dvojlitrový motor je k dispozícii v štyroch výkonových modifikáciách v rozsahu od 102 do 177 k.

Nový motor D15 pre nákladné vozidlá MAN

V roku 2019 prichádza na scénu 9-litrový motor D15 Euro 6, ktorý v truckoch radu TGS a TGX nahradí osvedčený typ D20. Nový radový šesťvalec má napriek menšiemu zdvihovému objemu väčší výkon, lepšiu palivovú efektívnosť a je tiež ľahší. Menšia hmotnosť je hlavným prínosom z hľadiska užitočného zaťaženia, ktoré vzrástlo o zhruba 230 kilogramov – znamená to významnú výhodu pre dopravcov, ktorí podnikajú v oblasti transportu objemových produktov ako palivá, minerálne oleje a betón.

S tromi výkonovými verziami 330, 360, resp. 400 k sa motor D15 zaradil medzi najvýkonnejší variant šesťvalca z radu D08 (320 k) a základnú verziu motora D26 (430 k). Zdvihový objem nového radového 6-valcového motora s vysokotlakovým vstrekovaním common-rail je 9037 cm3 (zdvih 145 mm, priemer valcov 115 mm). V duchu tradície MAN je označenie D15 odvodené z posledných dvoch číslic priemeru valcov. Pri verzii 330 k dosahuje krútiaci moment 1600 Nm a každá ďalšia výkonová modifikácia generuje o 100 Nm viac. Motorová brzda Turbo EVBec dosahuje maximálny brzdný výkon 350 kW. Na zredukovaní spotreby sa podieľa systém common-rail, ktorý pracuje so vstrekovacími tlakmi až do 2500 bar, spoločne s efektívnym riadením činnosti prídavných zariadení ako alternátor a vzduchový kompresor.

Keďže v súčasnosti je AdBlue k dispozícii bez obmedzenia, pri typovom rade motorov D15 spoločnosť MAN využíva na dodatočnú úpravu výfukových plynov iba systém SCR. Nová rodina motorov zahŕňa aj ďalšie typové rady D08, D26 a D38, ktoré budú v priebehu roka  2019 uvádzané na trh v aktuálnych verziách Euro 6. V rámci tohto procesu motory D26 získajú o 10 k viac a krútiaci moment väčší o 100 Nm, než majú odchádzajúce verzie. Takže nové výkonové spektrum D26 bude 430, 470 a 510 k.

Nové asistenčné a bezpečnostné systémy pre trucky MAN

Adaptívny tempomat (ACC), ktorý ponúka MAN úspešne už roky, sa teraz dodáva s funkciou Stop & Go. Pri premiére v roku 2018 bola inovovaná verzia ACC k dispozícii iba pre dvojnápravové cestné ťahače návesov, ale v priebehu tohto roka bude dostupná pre širokú paletu vozidiel vybavených automatizovanou prevodovkou TipMatic12 – vrátane modelov MAN TGS a TGX používaných v stavebnom sektore. Funkcia ACC Stop & Go je aktívna v rozsahu rýchlostí 0 až 25 km/h, pričom udržiava odstup od vozidla jazdiaceho vpredu – v prípade potreby až do úplného zastavenia. Ak zastavenie trvá maximálne 2 sekundy, vozidlo sa samo automaticky znova dá do pohybu. Ak vozidlo stojí dlhšie, vodič ho rozbehne zošliapnutím pedála akcelerátora alebo stisnutím tlačidla na multifunkčnom volante. Inteligentná funkcia Stop & Go odbremeňuje vodiča v pomaly sa hýbucej doprave alebo pri dopravných zápchach.

Tento rok MAN predstaví ComfortSteering pre vozidlá TGM, TGS a TGX vybavené novými motormi. Ide o aktívny systém riadenia, ktorý asistuje vodičovi tým, že silu potrebnú na otáčanie volantom prispôsobuje rýchlosti vozidla.

Súčasne je tento systém technickou bázou pre funkciu Lane ReturnAssist (LRA – asistent pre návrat do jazdného pruhu). Ak vodič mimovoľne vybočí z jazdného pruhu bez zapnutia smerovky, LRA sa aktivuje a nasmeruje vozidlo naspäť do vyznačeného pruhu.

Manévrovací video-systém pre optimálny rozhľad

Niektoré exponáty na stánku MAN majú vo výbave VAS (Video Turning Assistant System – video-asistent pre odbočovanie), ktorý zobrazuje priestor v slepých uhloch vedľa vozidla, aby vodič mohol včas zbadať kritickú situáciu pri odbočovaní alebo manévrovaní. Systém VAS dopĺňa vizuálne informácie z vonkajších spätných zrkadiel a monitoruje priestor v mŕtvych uhloch. Situáciu tesne vedľa vozidla vidí vodič na monitore, ktorý je umiestnený v kabíne na stĺpiku A alebo na displeji na prístrojovej doske. Kritický priestor sníma malá kamera so širokouhlým objektívom (150°) nainštalovaná na streche kabíny na strane spolujazdca. Systém monitorovania kamerou môže byť doplnený ultrazvukovými snímačmi umiestnenými v prednej časti a na boku vozidla, ktoré poskytnú vodičovi akustické aj vizuálne (LED indikátorom) varovanie pred prekážkou.

Renovovaný: všetky trucky MAN s vylepšeným interiérom

Pre modelový rok 2018 pripravil MAN nový interiér kabín truckov s motormi Euro 6. Počas roku 2019 všetky modely radov TGL, TGM, TGS a TGX spĺňajúce emisné štandardy nižšie ako Euro 6 budú tiež vybavené novým interiérom. V centre pozornosti je dizajn, funkčnosť a ergonómia.

Na výber sú dve moderné farebné schémy interiéru: piesková béžová a tmavosivá „mestský betón“. Druhá z možností je odolnejšia voči umazaným rukám alebo zaolejovanému pracovnému oblečeniu.

Významnú úlohu na hlavnom prístrojovom paneli má 4-palcový farebný monitor s vysokým rozlíšením. Jeho displeje sú v rôznych farbách, čo podporuje čitateľnosť a orientáciu. Centrálny panel s ovládacími prvkami bol tiež prepracovaný. Spínače sú zoskupené podľa funkcií pre intuitívnejšie ovládanie. Funkcie, ktoré sa využívajú často, sú teraz v rámci optimalizovania ergonómie umiestnené na hlavnom ovládacom paneli – ako napríklad otočný volič pracovných módov automatickej prevodovky MAN TipMatic. Prístrojový panel vpravo od hlavného ovládacieho panelu ponúka viac odkladacích priestorov s integrovanými elektrickými zástrčkami a novými flexibilnými držiakmi na poháre.

Premiestnením otočného spínača TipMatic sa vytvorilo viac miesta medzi sedadlami a pred lôžkom. Chladiaci/odkladací box tiež prispieva k tomuto priestoru navyše, pretože v dlhej kabíne sa dá úplne zasunúť pod lôžko. Chladiaci box je väčší ako predtým – má kapacitu 35 litrov a funkciu rýchleho chladenia. Alternatívne si možno objednať veľkú uzamykateľnú skrinku.

Vo vylepšenej odpočinkovej časti kabíny sa spodné lôžko (na prianie aj horné) dodáva s komfortnejším ovládaním elektriky so spínačmi vnútorného osvetlenia a okien, resp. strešného okna. K pohodliu na palube prispieva nový dizajn osvetlenia a zostava štyroch vysokovýkonných zásuviek (12 V, 24 V, USB).